Modebloggare möter textilbranschens baksida – avslöjande realityserie i Aftonbladet TV

De framgångsrika modebloggarna Sarah Tjulander och Lisa Tellbe testar jobbet som lågavlönade textilarbetare i Kambodja. Det är temat i Sweatshop, en avslöjande realityserie om modeindustrin, som visas i Aftonbladet TV i april.
– Sweatshop visar verkligheten bakom modeindustrins snygga fasad och öppnar ögonen på konsumenterna. Få känner till den insida vi nu kan visa upp, säger Henry Chu, exekutiv producent.

Aftonbladet TV visar med start 13 april de tre första avsnitten av Sweatshop, en svensk version av en norsk originalserie som visades online av Aftenposten TV förra året. Det blev mediehusets första stora tv-succé med stort genomslag både i och utanför Norge. Serien kammade som första web-produktion hem Gullruten, den norska tv-branschens motsvarighet till Kristallen.

I den svenska versionen lämnar de två framgångsrika modebloggarna sin glamourösa vardag och reser till Phnom Penh där de kastas in i de tuffa förhållanden som råder i textilfabrikerna. Mötet med den lågavlönade världen blir känsloladdat när de träffar fabriksarbetare som vittnar om en ohållbar livssituation.

– Jag möttes av en verklighet där människor offrar sina liv för att vi ska kunna köpa billigare kläder. Det är bra att vi visar hur situationen egentligen ser ut för textilarbetarna och hur de påverkas av klädföretagens vinstkrav, säger Sarah Tjulander.

Serien är producerad av norska produktionsbolaget Hacienda med Aftonbladets Henry Chu som exekutiv producent. Efter de tre inledande avsnitten följer en ny säsong med fem nya avsnitt i maj, denna gång en samproduktion mellan Aftonbladet TV och Aftenposten TV. I de nya programmen följer vi de svenska bloggarna och de norska profilerna från den norska originalversionen, Anniken Englund Jørgensen och Frida Ottesen.

Henry Chu, exekutiv producent Aftonbladet TV. Tel: 070-162 91 88. E-post: henry.chu@aftonbladet.se.
Fredrik Lindén, informationsdirektör Schibsted Sverige. Tel: 070-667 00 82. E-post: fredrik.linden@schibsted.se.

Aftonbladet är Sveriges största nyhetskälla med 3,5 miljoner dagliga läsare och besökare. Aftonbladet är störst i alla kanaler – betald papperstidning, webb och mobil. Aftonbladet ägs av mediekoncernen Schibsted Media Group (91 procent) och Landsorganisationen, LO, (9 procent). Aftonbladet har ca 350 anställda. Omsättningen 2015 var 1,9 miljarder kronor och vinsten 233 miljoner kronor.