Nina Björk får Axel Liffner-stipendiet

Axel Liffner-priset 2015 har tilldelats författaren och journalisten Nina Björk.
Hon får priset för att hon “formulerar de stora tankarna och får det komplexa att lysa kristallklart”.
– Nina Björk är en av vår tids största kulturskribenter, som alltid öppnar ögonen på läsaren och lyssnaren, säger Åsa Linderborg, kulturchef Aftonbladet.

Motiveringen i sin helhet:

” 2015 års Axel Liffner-stipendiat är en sällsynt sorts intellektuell som har modet att ifrågasätta sin samtid men också vågar ompröva sig själv. Med de små gesterna formulerar hon de stora tankarna och får det komplexa att lysa kristallklart. De nya perspektivens pionjär, ständigt på väg, utan att ha bråttom. Från kvinnans vara till kapitalismens varuutbyte, från det rosa täcket till Rosa Luxemburg. Allt hänger ihop! Inget problem är isolerat och inget system för komplicerat att förstå. Och förändra!”

Axel Liffner-priset instiftades 1984 och delas i år ut för trettioandra gången. Det tilldelas ”en kulturjournalist som i sin verksamhet kombinerar djup kunskap om konst och kultur med ett lyhört sinne för kulturjournalistikens språk och uttrycksmedel.” Stipendiet är på 30 000 kronor.

Alex Voronov får Hummerkniven – Sveriges vassaste kulturpris

Alex Voronov, politisk redaktör på Eskilstuna-Kuriren, tilldelas kulturpriset Hummerkniven, med motiveringen: ”När liberala stater spärrar frihetens gränser, när liberala publicister spränger anständighetens gränser, då står han där, liberalismens egen gränspatrull, en vakthållare i ett tvåfrontskrig mot liberalismens inre och yttre fiender. För ett bergfast försvar av en liberalism med mänskligt ansikte tilldelas 2015 års Hummerkniv Eskilstuna-Kurirens politiska redaktör Alex Voronov.”

Hummerpriset går till ”liberaler som både försvarar yttrandefriheten och alla människors lika värde.” Priset instiftades 2011 efter en kulturdebatt vars själva epicentrum kunde lokaliseras till ett särskilt kvarter på Södermalm i Stockholm, i folkmun kallat Hummerknivsöder. Priset består av en hummerkniv och en nykokt hummer.

– Liberalismen är i fritt fall. Desto viktigare att Alex Voronov vågar gå i strid med vem som helst för att försvara idén om alla människors lika värde, säger Åsa Linderborg.

Priserna delades ut på tisdagskvällen. Då hyllades också poeten Jila Mossaed som tilldelats Aftonbladets Litteraturpris 2015 för diktsamlingen Jag föder rådjuret.

Åsa Linderborg, kulturchef Aftonbladet. Telefon: 070–761 47 28. E-post: asa.linderborg@aftonbladet.se.

Fredrik Lindén, informationsdirektör Schibsted Sverige. Telefon: 070–667 00 82. E-post: fredrik.linden@schibsted.se.

Aftonbladet är Sveriges största nyhetskälla med över 3 miljoner dagliga läsare och besökare. Aftonbladet är störst i alla kanaler – betald papperstidning, webb och mobil. Aftonbladet ägs av mediekoncernen Schibsted Media Group (91 procent) och Landsorganisationen, LO, (9 procent). Aftonbladet har ca 350 anställda. Omsättningen 2014 var 2,0 miljarder kronor och vinsten 237 miljoner kronor.