AGAs gasverksamhet i Storbritannien såld till Air Products och Messer

AGAs GASVERKSAMHET I STORBRITANNIEN SÅLD TILL AIR PRODUCTS OCH MESSER AGA har sålt sin industrigasverksamhet i Storbritannien till Air Products Plc., ett dotterbolag till Air Products and Chemicals Inc. Samtidigt har AGAs 50 procentiga innehav i produktionsbolaget Air Gas Production Limited sålts till Messer UK Ltd., ett dotterbolag till Messer Griesheim GmbH som sedan tidigare ägde den andra halvan av produktionsbolaget. Försäljningen genomfördes den 6 maj och innebär en reavinst för AGA koncernen på cirka 70 mkr. Reavinsten kan bli föremål för justering i samband med slutavräkning. AGA Gas Ltd. har bedrivit verksamhet i Storbritannien sedan 1989 och har idag 110 anställda och en årlig försäljning på cirka 160 Mkr. För ytterligare information kontakta Jan Belfrage, Finansdirektör, telefon 08 731 1724 eller Maris Sedlenieks, Informationschef, telefon 08 731 1050. Lidingö den 7 maj 1999 AGA Aktiebolag (publ) Information ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/05/07/19990507BIT00050/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/05/07/19990507BIT00050/bit0002.pdf