Agellis får order på 0,6 MSEK från amerikanskt stålverk

AGELLIS Group, som utvecklar och säljer produkter och lösningar till den globala metallindustrin, har fått en order på 0,6 MSEK på mätinstrument från ett amerikanskt stålverk.

Affären, som avser en uppgradering av två system för nivåmätning i kokiller (EMLI-M), skall levereras och installeras under tredje kvartalet 2012.

För att uppnå en hög stålkvalitet är nivåmätningen av stålet i kokillen en mycket viktig processparameter. EMLI-M mäter stålnivån med hög noggrannhet i kokillen under gjutning.

”Slutkunden har under många år använt en tidigare version av EMLI-M och det är ett bra betyg på vår nya mätplattform att kunden väljer att uppgradera sina system till den senaste versionen. Ordern har ett stort referensvärde för oss på den nordamerikanska marknaden.” säger Patrik Bloemer, VD på Agellis.

Av konkurrensskäl väljer Agellis att inte nämna slutkundernas namn.

Samtliga Agellis produkter baseras på en gemensam produktplattform, EMLI plattformen. EMLI-M (Mould) mäter med hög noggranhet stålnivån i kokillen under gjutning. Sensorn är mycket nära stålet och måste därför klara en mycket krävande miljö. En bra nivåmätning av stålet i kokillen är en förutsättning för en jämn och hög kvalitet på det stål som produceras