Agellis förvärvar produkträttigheter från Metsol AB

Agellis Group har förvärvat produkträttigheter till samtliga produkter baserade på infraröd kamerateknologi från det svenska företaget Metsol AB. Med förvärvet stärker Agellis kraftigt sin position inom mätsystem till metallindustrin.

Produkterna som förvärvats är baserade på IR-teknik (infraröd kamerateknologi) som används i olika mätapplikationer inom stål och non-ferrous industrin. De förvärvade produkterna kompletterar Agellis befintliga produkter baserade på EMLI plattformen och tydliga synergier kan ses när de förvärvade produkterna introduceras i Agellis befintliga agentnätverk runt om i världen.

De förvärvade produkterna beräknas få en begränsad påverkan på omsättningen under innevarande år, och en gradvis ökande påverkan under åren som följer.

”Vi har under många år samarbetet med Metsol och identifierat ett ökat intresse från våra kunder för produkter baserad på IR-teknik. De förvärvade produkterna kompletterar vår EMLI portfölj och utökar produktutbudet till våra kunder. Både IR och EMLI produkter efterfrågas av samma kunder, säger Patrik Bloemer, VD på Agellis.”

”Med affären får produkterna tillgång till Agellis globala agentnätverk som redan idag har en god relation med potentiella kunder och vi får därmed en möjlighet att snabbt nå en internationell marknad, säger Mårten Görnerup, VD på Metsol. Genom att utnyttja våra befintliga skandinaviska referenser kan en internationell introduktion omedelbart påbörjas.”

Den fasta köpeskillingen för produkträttigheterna uppgår till 160 KSEK kontant och 702 000 nyemitterade aktier i en apportemission till Metsol. Apportemissionen medför en utspädning om ca 3,25 procent.  I tillägg till den fasta köpeskillingen har Metsol rätt till en rörlig tilläggsköpeskilling som baseras på Agellis framtida försäljning av produkterna.

Patrik Bloemer, VD Agellis

Mårten Görnerup, VD Metsol AB
E-post: marten@metsol.se

Metsol AB är ett Stockholms-baserat företag som erbjuder metallurgiska tjänster och produkter för metallproducerande industri för en säkrare och mer effektiv produktion av flytande metall. Metsols kunder återfinns primärt ibland de större nordiska metallproducerande företagen. Besök gärna www.metsol.se för mer information.

AGELLIS Group AB utvecklar, tillverkar och marknadsför elektromagnetiska mätinstrument för den globala metallindustrin. Lösningarna möjliggör ökad automation, ökad processeffektivitet och förbättrad säkerhet för personal inom metallproduktion. Agellis är idag en av de ledande aktörerna inom sin marknadsnisch och grundades 2002 av Christer Fåhraeus som genom Fårö Capital också är största investerare och ägare. Agellis är listat på NASDAQ OMX First North med Consensus Asset Management AB som Certified Adviser. För mer information om företaget, produkter och tillämpningar besök www.agellis.com