Bekvämt och hållbart: SodaStream lanserar diskmaskinstålig flaska

Efter konsumenternas önskemål lanserar SodaStream en helt ny flaska som går att diska i diskmaskin och passar samtidigt på att dela med sig av fem hållbarhetstips.

En kolsyremaskin är ett vanligt redskap i många kök, faktum är att 20 procent av alla svenska hushåll har en SodaStream-maskin. Tidigare har dock kolsyremaskintillverkaren i huvudsak producerat flaskor som inte tål diskmaskin. Men efter att många konsumenter har hört av sig med önskemål lanserar nu SodaStream en flaska som går att diska i diskmaskin. Flaskan passar till alla SodaStreams kolsyremaskiner förutom modellerna Crystal och Penguin som båda kommer med en glasflaska. Flaskan finns i butik från och med februari.

— En av våra hjärtfrågor är plastens dåliga inverkan på miljön och vårt mål är att minska konsumtionen av engångsplastflaskor. När det kommer till att skapa en hållbar värld kan vi alla bidra med små och enkla medel. Ett tillvägagångssätt är att avstå från att köpa vatten på flaska och istället kolsyra vatten med hjälp av en kolsyremaskin. Tack vare vår nya flaska som går att diska i diskmaskin gör vi det ännu enklare och bekvämare att leva hållbart, säger Michele Fitzwilliams, nordisk marknadsdirektör på SodaStream.

Nedan följer fem smarta hållbarhetstips:

1. Använd tygpåse när du handlar
Satsa på en tygpåse tillverkad av 100 procent ekologisk bomull som du bland annat kan använda till matbutiken och shoppingturen.

2. Matbehållare i glas och metall
Undvik matlådor i plast och använd istället behållare i glas och metall.

3. Undvik engångstallrikar och engångsbestick
Undvik engångstallrikar och engångsbestick. Om du inte kan avstå dem helt satsa då på de som är tillverkade av papper.

4. Undvik smink och hygienprodukter som innehåller mikroplaster
Smink och hygienprodukter kan innehålla polyeten (PE), nylon och polymetylmetakrylat (PMMA). Mikroplasterna har en negativ inverkan på miljön och bör undvikas. För att säkerställa vad produkterna innehåller kan du scanna dem med appen ”Beat the Microbead”.

5. Undvik att köpa engångsplastflaskor
Sverige har ett av världens bästa kranvatten som du kan hälla upp i en återanvändbar flaska och ta med dig när du är på språng. Du kan också kolsyra eget vatten med en kolsyremaskin.

SodaStream®, som är världens ledande tillverkare och distributör av kolsyremaskiner, är verksam i 45 länder och tillgänglig i fler än 70 000 butiker på fem kontinenter. SodaStream gör det möjligt för konsumenter att enkelt förvandla vanligt kranvatten till kolsyrat och smaksatt vatten inom några sekunder. Genom att göra vanligt kranvatten mer roligt och spännande, hjälper SodaStream konsumenter att dricka mer vatten. SodaStreams kolsyremaskiner erbjuder ett innovativt alternativ till konsumenter som vill sluta köpa läsk eller kolsyrat vatten på flaska. SodaStream främjar människors hälsa och välmående, värnar om miljön, är kostnadseffektiv, anpassningsbar och rolig att använda. För att läsa mer om hur SodaStream gör vatten mer spännande, följ SodaStream på Facebook, Instagram och YouTube. Besök gärna: www.sodastream.se