Ebba Brahes kreativa chef om Childhood-samarbetet: ”Vi måste prata mer om sexuella övergrepp mot barn”

Visste du att ett av fem barn i Sverige utsatts för sexuella övergrepp någon gång under sin barndom? Trots detta pratas det knappt om problemet. För att uppmärksamma detta har Charlotte Ramel, kreativ chef och grundare av Ebba Brahe Jewellery, designat en smyckeskollektion i samarbete med Childhood. Kollektionen är specifikt inriktad på ett av Childhoods fokusområden, nämligen sexuella övergrepp mot barn.

Projekten #EyesWideOpen och #bryttystnaden är två initiativ av World Childhood Foundation som syftar till att öka medvetenheten kring sexuella övergrepp mot barn. En av de viktigaste aspekterna är att uppmärksamma problemet och börja prata om det. Samtal om integritet, kroppen och övergrepp ska börja redan i ung ålder, tillsammans med barnen. På så sätt kan många övergrepp förebyggas men det kan också ge redan utsatta barn rätt förutsättningar att förstå och berätta vad de varit med om.

Sexuella övergrepp mot barn innefattar alla former av sexuella handlingar som ett barn utsätts för. Det kännetecknas av att utnyttja ett barns beroendeställning eller utsätta barnet för handlingar som hen inte kan förstå eller är mogen att för. Med barn menas de under 15 år alternativt en person mellan 15 och 18 år som på något sätt står i en beroendeställning till gärningspersonen.

– Det är svårt att ta in att ett av fem barn i Sverige någon gång under sin barndom utsatts för sexuella övergrepp. Att det dessutom talas så lite om problemet är för mig obegripligt. Vi måste helt enkelt öppna ögonen, bryta tystnaden och börja prata mer om sexuella övergrepp mot barn. Initiativet #EyesWideOpen syftar till att uppmärksamma problemet och lyfta det faktum att det sker även om du inte ser. Ett mantra som är mer aktuellt än någonsin med tanke på #metoo, säger Charlotte Ramel, grundare och kreativ chef på Ebba Brahe Jewellery.

– Jag släppte ett armband i höstas och nu är även örhängena här, bestående av en pojke och en flicka men de säljs styckvis för att du själv ska kunna välja hur du vill kombinera dem. De är tidlösa, vackra men framförallt är symboliken så otroligt viktigt. Dessutom går 15 procent av varje sålt smycket till Childhoods viktiga arbete, fortsätter Charlotte Ramel.

Om kollektionen
Ebba Brahe Jewellery vill genom en smyckekollektion uppmärksamma sexuella övergrepp mot barn. För varje sålt smycke går 15 procent till World Childhood Foundation viktiga arbete. Kollektionen består av armband och örhängen. Armbandet finns i silver- och guldpläterat silver med en flicka och en pojke samt ett öga, som representerar projektet #EyesWideOpen. Armbanden kostar 1 500 sek. Nu finns det även ett par örhängen med en flicka och en pojke som säljs var för sig. Även örhängena finns i silver- och guldpläterat silver och kostar 900 sek styck. Bidra till initiativet och köp ditt smycke här!

Om Ebba Brahe Jewellery:
Ebba Brahe Jewellery är ett smyckesföretag som grundades av Charlotte Ramel år 2013. I dag säljs Ebba Brahe hos utvalda återförsäljare: NK Access, Grand Hotel, Skindeep, Skindeepstore, Ett Hem, The Ritz Paris och på Eden Rock Hotel på St Barths. För mer information, besök gärna: www.ebbabrahe.com
Instagram: www.instagram.com/ebbabrahejewellery/

Om World Childhood Foundation:
Childhood grundades 1999 av Drottning Silvia. Vårt arbete utgår från FN:s konvention om barnets rättigheter och vi är religiöst och politiskt oberoende. Vår vision är att inget barn ska hamna i våld-samma och riskfyllda miljöer utan att alla ska få en trygg och kärleksfull barndom, fri från våld och sexuella övergrepp. Childhood får inget statligt stöd utan finansierar sin verksamhet enbart genom frivilliga bidrag. Läs mer på childhood.se

My Lundberg, presskontakt
Mail: my@agency.se