Plastdebatten hjälpte SodaStream till framgång under första kvartalet

Svenskarnas växande medvetenhet om plastens negativa inverkan på miljön gör att fler människor letar efter alternativ för att dra ner på sin plastkonsumtion. Det framgick när kolsyremaskintillvekaren SodaStream offentliggjorde sina siffror för årets första kvartal och visade på en ökad försäljning  med närmare 25 procent hos några av landets största återförsäljare. Det är nionde kvartalet på rad där företaget visar gröna siffror, till stor del på grund av sitt aktiva ställningstagande mot plasten.

SodaStream är världens ledande producent av kolsyremaskiner för tillverkning av bubbelvatten direkt i hemmet. Sverige är sedan flera år tillbaka det land där penetrationen av hushåll som har maskiner är som allra störst. I dag har var fjärde svenskt hushåll en maskin i hemmet, något som gör tydliga avtryck i SodaStreams kvartalsrapporter. Sedan 2015 har SodaStream tredubblat sin försäljning i Sverige.

Dirk Glassner, Managing Director för SodaStream i Norden tror att framgångarna beror på företagets mångåriga engagemang för miljön i kombination med bekvämligheten och det ekonomiska i att tillverka eget bubbelvatten i hemmet.

– Många svenskar har blivit medvetna om de stora skador på miljön som vår plastkonsumtion orskar. Inte minst när vi handlar buteljerat vatten. Här är SodaStream ett riktigt bra alternativ, eftersom du sparar naturen på onödig plast. Det är ett faktum som svenskarna tagit åt sig och det gör mig glad att se hur våra satningar på marknadsföring nytt ut i landet, säger Dirk Glassner.

Minskar koldioxidutsläppen
Enligt Carbon Trust rapporten från 2013 minskar koldioxidavtrycket från kolsyrat vatten på flaska med 20 procent om flaskan återvinns. Om man istället gör kolsyrat vatten med en kolsyremaskin hemma minskar man dock koldioxidavtrycket med minst 60 procent, vilket har påverkat konsumenterna.

– Jag tror att plastdebatten har skakat konsumenterna. De många olyckliga exemplen på plastspåsar och plastflaskor i havet har fått människor att inse problemen med många av sina vanor. SodaStream har varit aktiva i denna debatt länge och vi vill förändra världen genom att revolutionera marknaden för bubbelvatten och läskedrycker. SodaStream erbjuder konsumenter ett användarvänligt sätt att minska sin plastförbrukning, och det har inspirerat många att köpa våra maskiner, avslutar Dirk Glassner.

Läs pressmeddelandet om SodaStreams globala försäljningsutveckling under första kvartalet 2018 här.

SodaStream®, som är världens ledande tillverkare och distributör av kolsyremaskiner, är verksam i 45 länder och tillgänglig i fler än 70 000 butiker på fem kontinenter. SodaStream gör det möjligt för konsumenter att enkelt förvandla vanligt kranvatten till kolsyrat och smaksatt vatten inom några sekunder. Genom att göra vanligt kranvatten mer roligt och spännande, hjälper SodaStream konsumenter att dricka mer vatten. SodaStreams kolsyremaskiner erbjuder ett innovativt alternativ till konsumenter som vill sluta köpa läsk eller kolsyrat vatten på flaska. SodaStream främjar människors hälsa och välmående, värnar om miljön, är kostnadseffektiv, anpassningsbar och rolig att använda. För att läsa mer om hur SodaStream gör vatten mer spännande, följ SodaStream på Facebook, Instagram och YouTube. Besök gärna; www.sodastream.se

Peter Larsson, presskontakt