SEARCHLIGHT PICTURES BEKRÄFTAR DEN SVENSKA PREMIÄREN AV CHLOÉ ZHAOS PRISVINNANDE ”NOMADLAND”

Stockholm, Sverige (4 mars 2021) – I dag presenterar Searchlight Pictures den svenska lanseringsplanen för Chloé Zhaos prisade film Nomadland. Filmen har vunnit Golden Globes för Bästa Film (Drama) samt Bästa regissör, Guldlejonet för bästa film på Venedigs filmfestival samt Publikpriset på Toronto International Film Festival.

***På grund av de rådande restriktionerna i Sverige kan datumet för filmens biopremiär komma att ändras.

• BIOPREMIÄR
    Nomadland kommer att ha biopremiär i Sverige den 26 mars 2021.
  • STREAMING
    Nomadland kommer att ha svensk premiär på Star på Disney+ den 30 april 2021. Det kostar inget extra att se filmen på tjänsten.

Huvudrollerna i Nomadland spelas av flerfaldiga Oscarsvinnaren Frances McDormand (Fargo; Three Billboards Outside Ebbing, Missouri), Oscarsvinnaren David Strathairn (Good Night, and Good Luck) samt Swankie, Bob Wells och Linda May, som alla finns med i Jessica Bruders kritikerrosade bok som Zhao baserat filmen på. Nomadland följer Fern (McDormand) när hon, till följd av en ekonomisk kollaps i en industristad på landsbygden i Nevada, ger sig iväg för att utforska livet som en modern nomad – bortom samhällets gränser. Filmen är producerad av McDormand (Olive Kitteridge), Peter Spears (Call Me by Your Name), Dan Janvey (Beasts of the Southern Wild), Mollye Asher (The Rider) och Zhao (The Rider). Zhao har även klippt filmen, med James Richards (God’s Own Country) som filmfotograf och produktionsdesigner och ljudteamet bestående av M. Wolf Snyder (The Rider), Sergio Diaz (Roma) och Zach Seivers (Assassins).

Nomadland har tagit emot en rad olika utmärkelse sedan filmen hade världspremiär i september 2020. Nu senast vann filmen två Golden Globes i kategorierna Bästa Film (Drama) och Bästa Regissör till Chloé Zhao. Andra utmärkelser inkluderar Publikpriset på Toronto International Film Festival samt Guldlejonet för bästa film på filmfestivalen i Venedig. Zhao utsågs även till Bästa Regissör av New York Film Critics Circle, Los Angeles Film Critics Association, Chicago Film Critics Association, Boston Society of Film Critics, Boston Online Film Critics Association, Indiana Film Journalists Association och IndieWires 2020 Critics Polls. Nomadland tog även emot två IFP Gotham Awards för Bästa Film och 2020 Audience Award och vann även Golden Frog for Bästa foto på Camerimage - International Film Festival of the Art of Cinematography 2020.

Den 23 februari lanserades Star på Disney+, en ny kategori med ett helt nytt och ständigt växande utbud av tv-serier, prisvinnande filmer och originalproduktioner. Star lanserades med över 300 tv-serier och filmer samt fyra exklusiva Star Originals. Dessutom kommer nya titlar att släppas på tjänsten varje månad från Disneys kreativa studior, inklusive Disney Television Studios (20th Television och ABC Signature), FX Productions, 20th Century Studios, med flera.

Om Searchlight Pictures
Searchlight Pictures är ett specialfilmsbolag som såväl finansierar som förvärvar filmer för både bio och streamingtjänster. Bolaget har egna marknadsförings- och distributionsavdelningar och är en del av The Walt Disney Studios, som i sin tur är en del av The Walt Disney Company. Bolaget grundades 1994 och hette till en början Fox Searchlight Pictures och dess filmer har genererat över fem miljarder US dollar totalt. Filmerna har även vunnit 26 Golden Globe, 45 BAFTA-utmärkelser samt 40 Oscars med bland annat Slumdog Millionaire12 Years a SlaveBirdman, and The Shape of Water som vann varsin Oscar för Bästa Film. Kommande filmpremiärer inkluderar Choé Zhaos Nomadland, Scott Coopers Antlers, Wes Andersons The French Dispatch, Michael Showalters The Eyes of Tammy Faye, Taika Waititis Next Goal Wins, David Bruckners The Night House och Guillermo del Toros Nightmare Alley. Bolaget består även av en tv- och streamingavdelning, Searchlight Television, som producerar och finansierar serier, miniserier och filmer för partners inom streaming, media och kabel-tv.

Om Disney+
Disney+ är den dedikerade streamingtjänsten som samlar filmer och tv-serier från Disney, Pixar, Marvel, Star Wars, National Geographic, såväl som den nya kategorin Star. Som en del av Disneys Media and Entertainment Distribution-segment erbjuder Disney+ en tjänst som finns tillgänglig genom de flesta internetanslutna enheter och som erbjuder reklamfritt innehåll inklusive en mängd långfilmer, dokumentärer, live-action och animerade tv-serier och kortfilmer. Med tillgång till Disneys fantastiska bibliotek av film och Tv-underhållning är Disney+ plattformen som exklusivt erbjuder streaming för de senaste filmerna från The Walt Disney Studios.

TRAILER: https://www.youtube.com/watch?v=TXHuikxzP7Q
BILDER: https://www.dropbox.com/sh/fohk6kh7aedzush/AAALRadNAJOcyf01tIhA5Iyoa?dl=0

Facebook: @DisneyPlusSE
Instagram: @DisneyPlusSE