Svenskarna positiva till hårdare krav vid försäljning av plastflaskor

Sedan handeln blev skyldiga att informera om plastkassarnas negativa inverkan mot miljön har konsumtionen av påsarna minskat. Men är det tillräckligt? SodaStreams senaste undersökning visar att svenskarna nu ställer sig positiva till en lagstiftning för tydligare information även när det kommer till plastflaskornas negativa påverkan av miljön.

Tidigare i år så blev det obligatorisk för alla butiksinnehavare att informera sina kunder om den negativa effekt som plastpåsar har på miljön. Något som svenskarna ställer sig positiva till även när det kommer till försäljning av plastflaskor och aluminiumburkar. SodaStreams statistiskt säkerställda undersökning visar nämligen att hela 59 procent av svenskarna välkomnar en sådan lag.

Resultatet av undersökningen visar också att 35 procent av svenskarna anser att tillverkare och leverantörer av plastflaskor bör beskattas mer med tanke på den negativa miljöpåverkan som plast har. Fyra av tio skulle dessutom vara beredda att betala extra för plastflaskor om en del av beloppet gick till att minska klimatpåverkan.

–  Det är självklart positivt att många svenskar pantar sina flaskor och burkar. Dock är det så att det aldrig är miljövänligt att konsumera dessa oberoende om man pantar eller inte. SodaStream vill liksom majoriteten av svenskarna att det ska vara tydligt för konsumenterna att detta är ett problem för miljön, precis så som fallet är för plastpåsar i handeln. Att handla vatten på flaska när det finns världens bästa vatten direkt i kran är ren galenskap, säger Michele Fitzwilliams, nordisk marknadsdirektör på SodaStream.

Om undersökningen:
Svenskarnas dryckesvanor 2017 är baserad på en undersökning av GfK Norm som genomfördes på uppdrag av SodaStream. Undersökningen gjordes i mars 2017 i form av en webbenkät. Totalt har 1716 personer i Sverige mellan 15-65 år deltagit i studien. Undersökningen är statistiskt säkerställd och representativ på riksnivå.

SodaStream®, som är världens ledande tillverkare och distributör av kolsyremaskiner, är verksam i 45 länder och tillgänglig i fler än 70 000 butiker på fem kontinenter. SodaStream gör det möjligt för konsumenter att enkelt förvandla vanligt kranvatten till kolsyrat och smaksatt vatten inom några sekunder. Genom att göra vanligt kranvatten mer roligt och spännande, hjälper SodaStream konsumenter att dricka mer vatten. SodaStreams kolsyremaskiner erbjuder ett innovativt alternativ till konsumenter som vill sluta köpa läsk eller kolsyrat vatten på flaska. SodaStream främjar människors hälsa och välmående, värnar om miljön, är kostnadseffektiv, anpassningsbar och rolig att använda. För att läsa mer om hur SodaStream gör vatten mer spännande, följ SodaStream på Facebook, Instagram och YouTube. Besök gärna: www.sodastream.se

I maj 2017 införs en lag i Sverige som innebär att butiker i samband med försäljning av varor måste informera om den skadliga miljöpåverkan som plastpåsar medför. Tycker du att en liknande lag bör instiftas för plastflaskor och aluminiumburkar?

Ja 59 % 68 % 50 %
Nej 23 % 14 % 31%
Vet ej 18 % 18 % 18 %

Med hänsyn till den miljöpåverkan som plast medför, tycker du att tillverkare och leverantörer av plastflaskor bör beskattas mer än de gör idag?

Ja 35 % 38 % 31 %
Nej 39 % 29 % 49 %
Vet ej 26 % 33 % 20 %

Skulle du vara villig att betala mer för plastflaskor om du visste att en del av beloppet användes för att minska klimatpåverkan?

Ja 41 % 46 % 36 %
Nej 44 % 35 % 53 %