Tips inför Alla hjärtans dag: Det visste du inte om diamanter

Årets mest romantiska högtid står för dörren och med det följer romantiska gester. I samband med högtiden lanserar smyckesföretaget Ebba Brahe Jewellery sin nya ’Love Collection’. En uppsättning smycken som inspirerats av just kärlek och som ligger designern mycket varmt om hjärtat. Kollektionen är starkt präglad av guld och diamanter. Och vad är mer romantiskt och associerat med grandiosa gester än diamanter?

Gåvor i form av vackra smycken har sedan århundraden tillbaka varit ett sätt att uttrycka sin kärlek. Inspirationen till det exklusiva smyckesföretaget Ebba Brahe Jewellery kommer från just en sådan gest. Gustav II Adolf skänkte, som bevis på sin kärlek, en uppsättning äkta pärlor till Ebba Brahe på 1600-talet. I dag driver ättlingen Charlotte Ramel smyckesföretaget med stor passion och expertis för diamanter och guld.

I samband med Alla hjärtans dag lanserar nu Ebba Brahe Jewellery sin nya kollektion ’Love Collection’. Den rockiga stil som utmärker smyckesmärket kombineras med tidlös lyx och de exklusiva smyckena är gjorda med 18 karat guld och äkta diamanter.

– ’Love Collection’ är inspirerad av en person som står mig mycket nära. Smyckena är tidlösa, vackra och det kan vara den bästa kollektionen jag skapat på länge. Allt är gjort i äkta material och smyckena ska kännas både lyxiga och kärleksfulla att bära. Med andra ord en perfekt gåva för att visa sin kärlek för någon speciell, säger Charlotte Ramel, grundare och kreativ chef på Ebba Brahe Jewellery.

Det visste du inte om diamanter

• Ordet ’diamant’ kommer från grekiskans ’adamas’ som betyder oövervinnerlig.
  • Förr sades det att diamanternas övernaturliga krafter kunde bibehålla harmoni i ett förälskat par.
  • Diamantprydda förlovnings- och vigselringar kan spåras tillbaka ända till år 1477.
  • Diamanter är den hårdaste mineralen som hittats i naturen och bildas från början av kol.
  • Diamanter värderas efter fyra kriterier: carat, renhet, färg och slipning.

My Lundberg, presskontakt
Mail: my@agency.se
Tele: 070-36 11 810

Om Ebba Brahe Jewellery
Ebba Brahe Jewellery är ett smyckesföretag som grundades av Charlotte Ramel år 2013. I dag säljs Ebba Brahe hos utvalda återförsäljare: NK Access, Grand Hotel, Skindeep, Skindeepstore, Ett Hem, The Ritz Paris och på Eden Rock Hotel på St Barths.
För mer information, besök gärna: www.ebbabrahe.com
Instagram: www.instagram.com/ebbabrahejewellery/