Agria storsatsar på ungdomar 2015

Under 2015 kommer Agria Djurförsäkring tillsammans med Svenska Ridsportförbundet att göra en storsatsning på ungdomar inom hästsporten. Det handlar om att stödja tävlingar i dressyr och hoppning på lägre och högre nivå, fokusera på ökad kunskap och driva framgångarna med Agrias Ponnyklubb till nya höjder.

Stefan Fur, affärsområde Häst på Agria Djurförsäkring förklarar satsningen på ungdomar:

- Agria har under många år satsat på elitnivån, nu vill vi även fokusera på att stimulera tillväxt och få fler unga ryttare till sporten. Hästnäringen är helt beroende av att nästa generation stannar kvar på hästryggen efter ponnyåren. Vi ser att stallet är en fantastisk miljö för unga där ansvarstagande och hårt arbete bäddar för en god uppfostran. Samtidigt är stallet en trygg plats dit alla är välkomna.

Annika Ersgård, sportchef hoppning på Svenska Ridsportförbundet håller med:
- Jättekul med en extra satsning på våra ungdomar. Vi behöver ta vara på ungdomarna i sporten så de vill stanna och fortsätta utvecklas som ryttare. Agria har funnits med länge som sponsor av både våra lagtävlingar och mästerskap, och den här satsningen är en riktigt bra fortsättning.

Här kommer ett axplock av Agrias ungdomssatsning under 2015:

- Agrias Ponnyklubb växer konstant med medlemmar mellan 0-79 år och kommer under året att satsa på roliga aktiviteter för att ytterligare utbilda barn och föräldrar i säkrare hästhantering och hästkunskap – för mer info agria.se/ponnyklubben.

- Agria Pony Trophy presenteras av Agria Ponnyklubb och är en tävling på lägre nivå för ponnyryttare - LC dressyr och hoppning med tre omgångar och final på fyra platser i landet. En tävling där unga i hela Sverige kan medverka. Det är en satsning tillsammans med Svenska Ridsportförbundets alla distrikt.

- Juniorer och unga ryttare är i fokus inför årets SM-finaler i dressyr och hoppning som sponsras av Agria. Finalen i inomhushoppningen rids i Borås, medan Karlstad är värd för både dressyr- och hoppfinalen utomhus.

-  Den populära lagtävlingen, Agria Ponnyallsvenskan, fortsätter som tidigare år med kvalomgångar i hela landet med traditionell hoppfinal under Nationaldagstävlingen på Strömsholm i juni. Agria går in med ett hederspris till segrande klubb i form av utbildning.

- AgriaAllsvenskan, hela hoppsveriges elitserie, går vidare och satsar rejält på ungdomsryttarna. En bonus på sammanlagt 120 000 kronor står på spel för de deltagande lagen.

- Under våren planerar Agria en clinic tillsammans med Sveriges absoluta hoppelit. Missa inte chansen att ta del av deras unika erfarenheter och kunskaper. Håll utkik efter biljettsläppet!

Mer info kommer under året – följ Agria på Facebook.

Kontakt,
Stefan Fur, affärsområdechef Häst, Agria Djurförsäkring, telefon 070-699 53 41
Pernilla Melander, kommunikationsansvarig, Agria Djurförsäkring, telefon 070-5793 111