Agria uppdaterar visuell identitet

Nu byter Agria Djurförsäkring till en mer uppdaterad, modern visuell identitet. Under våren inleds arbetet med att successivt införa logotypen, typsnitt, grafiska element och andra viktiga delar som bygger den uppdaterade bilden av djurens försäkringsbolag.

Tanken är att det nya uttrycket ska förhålla sig till den gruppgemensamma identiteten inom Länsförsäkringar. Samtidigt är det viktigt att spegla Agrias roll som marknadsledare inom segmentet djurförsäkringar, matcha behovet för den internationella verksamheten i sex länder och lyfta de mer emotionella värderingar som finns inom djurvärlden.

- Det känns verkligen bra att vi nu kan börja införa vårt nya utseende i våra kommunikationskanaler. Våra kunder kommer att känna igen sig i det mjukare manéret, men ändå uppleva en modernisering, säger Agnes Fabricius, vd för Agria Djurförsäkring.

Arbetet med den nya identiten har pågått under två år och inleddes med en kundundersökning för att sätta fingret på hur Agrias kunder upplevde varumärket.

-  Vi har ett väldigt starkt varumärke på etablerade marknader, medan vi är mer okända på nya marknader som exempelvis Frankrike. Här arbetar vi med att öka varumärkeskännedomen, men också att fylla det med Agrias värderingar, säger Agnes Fabricius.

Under 2018 kommer först de analoga kanalerna uppdateras och till årsskiftet 2018/2019 de digitala med Agrias sex webbplatser i täten. Designbyrån Identity Works ligger bakom den nya identiteten, medan reklambyrån Mustasch ska införa den i Agrias kanaler.