Nya Agria Avel – en riktigt trygg avelsförsäkring för katt

Nu lanseras nya Agria Avel med flera nyheter som förbättrar tryggheten ännu mer för dig som har katt i avel.

– Den nya försäkringen är ett svar på våra kunders efterfrågan. Bland annat innebär den utökad veterinärvård för kattungar från födsel med 30 000 kr per kull, ett extra kejsarsnitt, fertilitetsutredning och möjlighet till ersättning på grund av ärftliga defekter, säger Patrik Olsson, affärsområdeschef smådjur hos Agria Djurförsäkring.

De flesta parningar går bra och kattungarna föds välskapta och pigga som planerat. Men alla som någon gång försökt para drömkatten om och om igen utan resultat, eller varit med om att något går fel när kattungarna ska komma till världen vet vad det innebär. Den som fått uppsöka djursjukhus vet också att det kan bli kostsamt.

-          Kostnaderna skjuter snabbt i höjden och det sista man som kattuppfödare vill, är att tvingas ta svåra beslut av ekonomiska skäl. Den nya försäkringen ger ett bättre skydd både före parningen, under födseln och för kattungarna. Dessutom ersätter försäkringen dolda fel på kattungarna, säger Patrik Olsson.

Nya Agria Avel kan tecknas för både han- och honkatt. Den ersätter också om katten varaktigt förlorar sin avelsduglighet på grund av att flera avkommor konstaterats med ärftliga sjukdomar eller defekter, eller om katten själv har konstaterats ha ärftlig sjukdom eller defekt som kan föras vidare till avkommorna.

Nya Agria Avel består av två delar; veterinärvård och liv som kan tecknas separat oberoende av varandra. För mer information om försäkringen, se här.

Nya Agria Avel i korthet:

• Utökad veterinärvård med 30 000 kr per kull
  • Kattungen är försäkrad direkt från första dagen
  • Ett extra kejsarsnitt ingår i försäkringen
  • Fertilitetsutredning
  • Veterinärvårdsförsäkring för huskattungar
  • Möjlighet till ersättning på grund av ärftliga defekter
  • Ersättning för dolda fel
  • Ersättning för förlorad avelsförmåga