Agrokultura rapporterar ägarrelaterade nyheter

Styrelsen har nu mottagit ofullständig information, emellertid från en trovärdig källa, angående identiteten på Agrokulturas nya storägare. Det är antingen ett ryskt bolag vid namn Prodimex och/eller en oidentifierad investerare bakom nämnda bolag. Aktören har betydande markinvesteringar som är närliggande Agrokulturas ryska verksamhet. Ingen information har erhållits huruvida den nye investeraren har potentiella medfinansiärer eller andra samarbetspartners. Inte heller har Agrokulturas styrelse lyckats få kontakt med den nye investeraren för att få klarhet i dennes intentioner och för att få bekräftad information om dennes nuvarande innehav.

Styrelsen har också mottagit obekräftad muntlig information från en känd aktieägarrepresentant att de aktier som ägts av Schroders och Two Eye Fund Ltd nu har avyttrats utanför ordinarie marknadsplats. I händelse av att den nye investeraren skulle förvärva dessa innehav, tillsammans med tidigare bekräftade avyttring, skulle dennes innehav uppgå till omkring 26,8% baserat på de uppgifter som finns tillgängliga för Agrokultura.

Stockholm den 24 juli 2014

Investor Relations, tel. +46730430884