Bokslutskommuniké 2013

Bokslutskommuniké 2013

Agrokultura AB (OMX First North: AGRA), "Agrokultura" eller "Koncernen", den ryska och ukrainska producenten av jordbruksprodukter, avger härmed sin bokslutskommuniké för räkenskapsåret 2013. Siffror inom parentes avser det år som slutade den 31 december 2012 om inte annat anges.

Räkenskapsåret i sammandrag

- Intäkterna för perioden föll med 8 procent till 617 miljoner SEK (673 miljoner SEK), främst förklarat av ett kraftigt fall i råvarupriser
- Förlusten före avskrivningar (EBITDA) var 129 miljoner SEK (vinst 29 miljoner SEK) och nettoförlusten var 262 miljoner SEK (nettoförlust 102 miljoner SEK)
.
- Den 31 december 2013 var koncernens skulder totalt 167 miljoner SEK (162 miljoner SEK). Koncernens likviditet var på samma datum 29 miljoner SEK (41 miljoner SEK), och osålda lager uppgick till 93 miljoner SEK (143 miljoner SEK)
-
Den ryska verksamheten levererade positivt EBITDA och kassaflöde
-
Likviditeten är begränsad på grund av 2013 års förluster i den ukrainska verksamheten och fördröjt verkställande av Kaliningradförsäljningen
-
Förlust per aktie var 1,88 SEK (0,73 SEK)

Verksamhetsåret i sammandrag

- Viktad genomsnittsavkastning steg med 34 procent i Ryssland och 11 procent i Ukraina
- Utveckling och implementering av ett kostnadsbesparingsprogram på 150 miljoner SEK med fokus på direkta insatsvaror och personalkostnader

- Avtal tecknat rörande försäljning av Koncernens tillgångar i Kaliningrad till ett pris motsvarande bokfört värde

- Pågående diskussioner rörande fullständig eller delvis försäljning av verksamheten i Ukraina, oaktat de politiska händelserna

- Ingen påtaglig negativ påverkan på verksamheten på grund av politiska händelser i Ukraina

Stephen Pickup, Koncernens verkställande direktör, kommenterade

”2013 har varit ett besvärligt år, och trots väsentligt förbättrad avkastning har resultatet påverkats negativt av fallande råvarupriser. Koncernens ledningsgrupp, som tillsattes under fjärde kvartalet av 2013, är dock fast besluten att förbättra resultaten genom kostnadsbesparingar och avyttrande av verksamheter med dålig lönsamhet.”

”Samtidigt har råvarupriserna förbättrats vilket leder till att styrelsen ser fram emot året med tillförsikt. Koncernen kommer att fokusera på att implementera kostnadsbesparingsprogrammet, samtidigt som vi utövar strikta kontroller och rutiner och vidareutvecklar de operativa framstegen. Vi kommer att fortsätta att undersöka olika sätt att leverera maximalt värde till aktieägarna, i tillämpliga fall genom avyttringar.”

Stephen Pickup, verkställande direktör, tel: +44 782 529 4352
Kristian Shaw, finansdirektör, tel: +44 782 529 4356

Kommande rapporttillfällen

Årsredovisning 2013 – 24 april 2014
Årsstämma – 15 maj 2014

Halvårsrapport – 28 augusti 2014

Årsredovisningen för 2013 kommer att finnas tillgänglig på bolagets hemsida och kommer att sändas till de aktieägare som efterfrågar den.