Kommuniké från årsstämma i Agrokultura AB

Vid årsstämma i Agrokultura AB (publ) den 15 maj 2014 fattades huvudsakligen följande beslut:

• Stämman fastställde resultaträkningen och balansräkningen samt koncernresultaträkningen och koncernbalansräkningen för räkenskapsåret 2013. Beslutades att bolagets överkursfond, fond till verkligt värde, balanserat resultat och årets resultat, vilka uppgick till 201 707 053 kronor, ska balanseras i ny räkning och att det inte ska ske någon utdelning för räkenskapsåret 2013.

• Stämman beslutade att bevilja styrelsens ledamöter och verkställande direktören ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2013.

• Stämman beslutade att arvode till styrelsen för kommande mandatperiod ska utgå med totalt 1 650 000 kronor, varav 960 000 kronor till styrelsens ordförande och 130 000 kronor till var och en utav de övriga styrelseledamöterna. 300 000 kronor ska utgå i arvode för kommittéarbete, varav 250 000 kronor till ordföranden för revisionskommittén och 50 000 kronor till övrig ledamot i revisionskommittén. Beslutades att arvode till revisorn ska utgå enligt godkänd räkning.
  • Stämman beslutade att omvälja Mikael Nachemson, Niclas Eriksson, Sture Gustavsson och Simon Hallqvist som styrelseledamöter för bolaget. Vidare beslutades att omvälja Mikael Nachemson till styrelsens ordförande. Beslutades att omvälja revisionsbolaget Ernst & Young AB.

• Beslutades att bemyndiga styrelsen att under tiden intill nästa årsstämma, vid ett eller flera tillfällen och med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, fatta beslut om nyemission av aktier. Bolagets aktiekapital får med stöd av bemyndigandet sammanlagt högst ökas med 36 272 360 kronor.

Övrigt

Detta pressmeddelande innehåller information som bolaget är skyldigt att delge enligt lag (1991:980) om handel med finansiella instrument och/eller lag (2007:528) om värdepappersmarknaden. Denna information lämnades till publicering kl. 12.00 den 15 maj 2014.

För mer information kontakta:
Stephen Pickup, verkställande direktör, tel: +44 782 529 4352
Kristian Shaw, finanschef, tel: +44 782 529 4356