Protest mot Agrokulturas planerade nyemission tillbakavisas

Med anledning av den planerade men ej beslutade riktade kontantemission som Agrokulturas styrelse aviserat genom pressmeddelande den 28 juli 2014, har bolagets nya storägare Steenord Corp, British Virgin Islands, genom svensk advokat i förväg lämnat in en protest hos Bolagsverket. Steenord Corp har därvid gjort gällande att en sådan emission inte skulle vara förenlig med årsstämmans emissionsbemyndigande och därför skulle vara ogiltig.

Mot denna bakgrund har Agrokulturas styrelse inhämtat ett rättsutlåtande från professor Erik Nerep. Utlåtandet bekräftar styrelsens bedömning att den planerade riktade kontantemissionen utan förbehåll ryms inom årsstämmans bemyndigande och kommer att vara giltig. Utlåtandet i dess helhet kommer Agrokultura att delge Bolagsverket och den som i övrigt har anledning att ta del av det.

Stockholm den 4 augusti 2014

För mer information, kontakta:
Investor Relations, tel. +44 203 427 3983