Rapport för höstplanterade grödor

Agrokultura AB ("Bolaget"), som äger jordbruksmark och bedriver jordbruksverksamhet i Ryssland och Ukraina, presenterar en uppdatering av tillståndet för bolagets höstplanterade grödor.

I Ryssland, där 16 300 hektar höstvete planterades under 2013, har vädret inte varit lika optimalt som föregående år. Sådden präglades av mycket våta förhållanden. Detta ledde till en minskad plantering, vilket kommer att åtgärdas genom en ökad vårsådd 2014. Vinterförhållandena har varit hyggliga med ett vått och relativt varmt slut på 2013. När temperaturen sjönk till minus 35 grader Celsius i januari 2014 skyddades grödan av snötäcket, vilket innebar att inga väsentliga förluster uppstod under vintern. Större delen av det odlade området klassificeras som tillfredsställande eller utmärkt medan de senast planterade områdena dock är bristfälliga. Vädret under de kommande månaderna fram till skörden kommer att avgöra hur stor avkastningen blir.

I Ukraina såddes 24 700 hektar, varav 12 400 hektar höstraps, 8 200 hektar höstvete och 4 100 hektar höstkorn. Ukraina har haft liknande väderförhållanden som Ryssland och har också undgått väsentliga vinterförluster. Cirka 85 procent av åkrarna bedöms ha klarat vintern och vara i utmärkt skick. Resten av åkrarna bedöms vara i genomsnittligt skick.

Stephen Pickup, verkställande direktör, kommenterar:

"Vi har klarat vintern väl och har möjlighet till god avkastning. Snart är det dags att skörda höstgrödorna och vårt fokus kommer vara att se till att alla nödvändiga resurser sätts in för största möjliga avkastning. Prisläget visar vissa positiva tendenser och vi hoppas på gynnsamma väderförhållanden under resten av säsongen."

För mer information, kontakta:
Stephen Pickup, verkställande direktör, tel: +44 782 529 4352

Kristian Shaw, finanschef, tel: +44 782 529 4356