Rapportering av höstsådd 2014

Agrokultura AB (“Bolaget”), som äger jordbruksmark och bedriver jordbruksverksamhet i Ryssland och Ukraina, har slutfört 2014 års höstsådd om totalt 51 900 hektar.

Bolaget har sått totalt 51 925 hektar, varav 33 725 hektar vete, 10 850 hektar raps och 7 350 hektar korn. Den sådda arealen är 12 procent större än föregående år, då såddperioden i Ryssland påverkades av ovanligt ihållande och riklig nederbörd. Under 2014 års såddperiod rådde i allmänhet torra väderförhållanden i Ryssland, vilket gjorde det möjligt att fullfölja sådden av den planerade arealen.

Rapssådden i Ukraina minskades med 13 procent på grund av rotationskrav, medan höstkornsådden utökades tack vare förbättrade marginaler i kombination med förbättrad operationell verksamhet och lokal efterfrågan.

Den ryska vetesådden ökade jämfört med 2013 tack vare minskade regnmängder. Den torra perioden under sommaren och hösten 2014 kommer dock att öka risken i en del av de sådda arealerna framgent eftersom grödorna ännu är i ett tidigt stadium.

Tabellen nedan visar höstsådden uppdelad på gröda och region.

Höstsådd areal 2014, ha

Region Höstvete Höstraps Höstkorn Summa
Ukraina 7 350 10 850 7 350 25 550
Ryssland CBS 26 375  -  - 26 375
Summa 33 725 10 850 7 350 51 925

Stephen Pickup, verkställande direktör, kommenterar sådden:

"Förhållandena i Ukraina har varit goda och vi är nöjda med grödornas tillstånd. Målet är att 2014 års odlingsareal ska vara i samma storleksordning som den vi hade 2013, trots försäljningen av ett av våra kluster. Trots att vi har sått större delen av den planerade arealen är vi bekymrade över bristen på regn i Centrala svartjordsregionen (CBS) i Ryssland. Ungefär 20 procent av den höstsådda arealen har uppvisat en dålig utveckling och är inte i gott skick att möta vintern. Vi ämnar att vid behov så vissa områden ytterligare en gång i vår."

Stockholm den 29 oktober 2014

Stephen Pickup, verkställande direktör, tel: +44 7825 294 352