Steenord har ökat sitt innehav i Agrokultura till 36,79 procent, vilket föranleder budplikt

Styrelsen för Agrokultura AB har noterat att bolagets nye storägare Steenord Corp, idag offentliggjort att budpliktsgränsen passerats med god marginal, se bilagda pressmeddelande.

På basis av den dialog som styrelsen nu har inlett med storägaren ser bolaget positivt på storägarens intentioner. Styrelsen återkommer så snart som möjligt med ytterligare information och kommentarer.

PRESSMEDDELANDE

Detta pressmeddelande får inte distribueras, vare sig direkt eller indirekt, i eller till Australien, Kanada, Japan, Nya Zeeland, Sydafrika, USA eller något annat land där det skulle krävas ytterligare dokumentation, registrering eller andra åtgärder utöver vad som följer av svensk rätt.

Steenord Corp (“Steenord”) har den 6 augusti 2014 förvärvat 12,870,840 aktier i Agrokultura AB (publ) (“Agrokultura”), listat på NASDAQ OMX First North, varefter Steenord Innehar 51,143,297 aktier i Agrokultura. Steenords aktieinnehav i Agrokultura har därmed ökat från omkring 27,53 procent av aktierna och rösterna till omkring 36,79 procent av aktierna och rösterna. Därmed är Steenord är skyldigt att lämna ett så kallat budpliktsbud till samtliga aktieägare i Agrokultura.

Steenord avser att inom fyra veckor återkomma med besked om ett eventuellt budpliktsbud avseende resterande aktier i Agrokultura. Om ett sådant budpliktsbud lämnas kommer det erbjudna priset att uppgå till 4,50 kronor per aktie, vilket motsvarar det högsta pris som Steenord har betalat under den senaste sexmånadersperioden.

STEENORD CORP
Sea Meadow House, Blackburne, Highway, PO Box 116, Road Town, Tortola, British Virgin Islands