Krister Bergström tillträder som ny VD för ahaWorld AB

Report this content

ahaWorld AB utser Krister Bergström till ny VD efter avgående Goran Ristic. Krister har en lång karriär med gedigen erfarenhet från spelbolag bakom sig, och har alltsedan början av 90-talet verkat i olika ledande roller och företag och kommer närmast från 2E Group-koncernen (noterad på Nasdaq First North) som interim VD för 2E Digital AB. Bergström tillträder tjänsten efter en överlämnings process, dock senast 1 december 2016.

- Jag har följt ahaWorld under många år och kommer ihåg när företagets bingo lanserades en gång i tiden. Redan då såg jag potentialen i ahaWorld och konceptet med en aha-upplevelse är elegant. Bolaget har väldigt fina förutsättningar att ta en än starkare position i en marknad som är fortsatt under utveckling men också under stark konsolidering. Jag känner att det är en vilja hos både ägare och styrelse att vi ska skapa ett än starkare ahaWorld med god tillväxt. Det och lite till är givetvis en spännande utmaning att få vara en del av teamet, plus att det ska bli kul att komma ”hem” igen efter ett par år i andra branscher, säger Krister Bergström, tillträdande VD, ahaWorld AB.

Krister har en gedigen erfarenhet av och djup kompetens inom spelindustrin. Redan 1996 var Krister ansvarig för utvecklingen och operationen i en av världens första operatörer för närspel ägd av Bingolotto-grundaren, Gert Eklund, sedermera Gibraltar-baserade Casares.com. Under perioden 1999-2001 verkade Krister som affärsutvecklingschef på Svenska Spel och 2001-2005 var Krister vice VD för dåvarande teknikbolaget Boss Media. Under dessa år utvecklades Boss Media till en globalt ledande leverantör inom spelindustrin och ett av de lönsammaste företagen på Stockholmsbörsen. 2005 startade Krister tillsammans med Staffan Lindgren, idag ordförande i ahaWorld, teknikbolaget NYX Interactive.

Krister har verkat globalt som rådgivare och konsult till företag med intresse inom spelindustrin under många år. De senaste åren har Krister haft roller som digital chef och marknadschef inom Resia-koncernen samt nu senast VD för 2E Digital, ett dotterbolag inom 2E Group (publ).

- Vi är väldigt nöjda med att kunna knyta till oss Krister Bergström som ny VD. Han besitter den erfarenhet och kompetens från expansiva spelorganisationer och den entreprenörsanda som krävs för att ta ahaWorld till nästa nivå. Vi ser fram emot en spännande framtid under Kristers ledning, säger Staffan Lindgren, styrelseordförande ahaWorld AB.

För ytterligare information kontakta: Staffan Lindgren, styrelseordförande för ahaWorld AB, epost info@ahaworld.se, tel 0709 88 58 30