Åhléns julundersökning 2014: Nu har nästan alla svenskar julpyntat

Idag, en vecka innan julafton, har 79 procent av svenskarna julpyntat hemma. De återstående 21 procenten pyntar dagen innan jul eller inte alls. Det visar Åhléns årliga julundersökning kring svenska folkets julförberedelser och firande.

Övriga upptäckter om svenskars julpyntning i undersökningen är att nästan hälften av alla svarande, 47 procent, tycker att julpyntet är viktigast för julstämningen. Det är viktigare för att hamna i rätt känsloläge än att till exempel dricka glögg eller lyssna på julmusik. Nästan hälften av de svarande, 49 procent, pyntar bara med traditionellt julpynt såsom julgranskulor, tomtar och juldukar.

På frågan vilken av de vanligaste traditionerna som man helst skulle vilja slopa, är det vanligaste svaret dopp i grytan (33 procent). De svarande gillar bättre att till exempel äta julskinka och titta på Kalle Anka.

- Det är bara drygt en femtedel, 21 procent, som svarar att de gillar alla jultraditioner. Samtidigt säger hela 75 procent att de firar med svenska traditioner. Av detta kan man dra slutsatsen att de flesta svarande gillar jultraditioner, men att de vill kunna välja de traditioner som passar deras livsstil, säger Cathrine Wigzell, Informationschef på Åhléns.

Kort sammanfattning av undersökningens resultat
Nästan hälften av svenskarna säger inte som det är om de får en julklapp de inte gillar. Svenskarna har bara blivit en procent mindre oärliga sedan förra året. Männen är lite bättre än kvinnorna på att säga som det är och i Västsverige samt i åldrarna 36-45 är man ärligast. Mest önskar sig de svarande upplevelser och resor. Kvinnorna är de som allra helst vill resa och uppleva saker, medan männen helst önskar sig böcker, spel och musik. Västsverige leder med att ha äkta gran, medan norrlänningarna fortsätter att ha flest plastgranar. I Göteborg är det flest som inte har gran.

De flesta ser på TV för att varva ner, det har ökat från förra året. Nästan lika många förbereder ordentligt för att kunna varva ner sen. Kvinnor förbereder mest, men nästan lika många sätter sig i TV-soffan vilket har ökat från förra året. En tredjedel av männen fortsätter att se på TV. Att man inte slösar, varken på el eller allt annat som används under julen, är viktigare än att julpynt, julklappar och julmat är tillverkat på ett hållbart sätt. Kvinnor går i täten gällande detta.

Om undersökningen
Sedan 2010 frågar Åhléns det svenska folket om deras julförberedelser och julfirande. 1040 personer har svarat på webbenkäten via Cint. Undersökningen genomfördes mellan den 3–7 november 2014. Av de svarande är 60 procent kvinnor och 40 procent män. Undersökningen omfattar 28 frågor. Se hela undersökningen i bifogat dokument eller på www.ahlens.se

För mer information, vänligen kontakta:
Monica Hultgren-Andersson, Informatör Åhléns, tfn: 08-402 81 04/ 070-556 45 83
Cathrine Wigzell, Informationschef Åhléns, tfn: 08-452 89 46

Familjeföretaget Åhléns grundades 1899 i Insjön och är idag ett av Nordens starkare varumärken med 77 varuhus i Sverige och 32 butiker i Norge. Vår mission är att förenkla, förbättra och förgylla livet för våra kunder varje dag. Under 2013 omsatte Åhléns 4,8 miljarder och 3 000 skickliga medarbetare mötte över 80 miljoner kunder. Åhléns är en del av detaljhandelskoncernen Axstores. www.ahlens.se