Patrik Nygren Bonnier ny marknadschef på Åhléns

Patrik Nygren Bonnier har rekryterats till tjänsten som ny marknadschef på Åhléns. Patrik kommer närmast från en tjänst som marknadschef på IKEA Sverige och har en gedigen erfarenhet av att driva starka varumärken och blir därmed en stor tillgång för Åhléns.

Patrik Nygren Bonnier har under de senaste fem åren framgångsrikt drivit IKEA Sveriges varumärkesarbete och dessförinnan var han marknadschef på Swedbank Försäkringar. Han har även femton års erfarenhet inom reklambranschen varav nio inom den egenstartade reklambyrån Vargen bakom sig. I början av 2018 tilldelades han utmärkelsen ”Årets marknadschef” av Marknadsföreningen.

- Patrik Nygren Bonnier, med sin erfarenhet från både detaljhandel och att driva framgångsrika varumärken med starka värderingar, kommer att bli en stor tillgång för Åhléns som nu befinner sig i en förändringsresa mot fullskalig omnihandel. Bredden i hans erfarenhet ger extra tyngd - han har arbetat i reklambranschen, med banksektorn och på IKEA som är ett av Sveriges mest välkända varumärken med fantastiska kampanjer, säger Gustaf Öhrn, vd Åhléns.

Åhléns har under senare år gjort ett flertal uppmärksammade kampanjer som bottnar i företagets värdegrund, med syfte att visa att Åhléns är ett varuhus för alla. Åhléns varumärke kommer nu fortsätta att utvecklas starkt under ledning av Patrik Nygren Bonnier och företagets värderingar, jämlikhet, mångfald och hållbarhet, kommer även framöver att vara viktiga komponenter i kommunikationen.

- Jag har haft fem fina år på IKEA och är stolt över vad vi åstadkommit för varumärket. Jag ser nu verkligen fram emot att börja jobba på Åhléns, ett företag som har haft en självklar plats i många svenskars liv sedan 1899. Det är ett starkt värderingsdrivet företag med ett brett, attraktivt sortiment och med många intressanta möjligheter, inte minst när det gäller det digitala erbjudandet. Det ska bli spännande att med mina nya kollegor få fortsätta att göra riktigt stark, angelägen och inspirerande kommunikation som ger Åhléns en fortsatt tydlig och självklar plats på marknaden, säger Patrik Nygren Bonnier.

Patrik Nygren Bonnier tillträder sin tjänst den 23:e april och kommer att ingå i Åhléns ledningsgrupp.

Weronica Nilsson, PR- och kommunikationschef Åhléns, tel: 0701- 98 11 23, mail: wni@ahlens.se

Familjeföretaget Åhléns grundades 1899 i Insjön och är idag ett av Sveriges starkaste varumärken, med 62 varuhus i Sverige och e-handel via åhléns.se. Vi är varuhuset som erbjuder en smart mix av prisvärda produkter på ett inspirerande, enkelt och lättillgängligt sätt. Åhléns omsätter 4,8 miljarder och 3 000 skickliga medarbetare möter 80 miljoner kunder varje år. Åhléns är en del av detaljhandelskoncernen Axel Johnson AB. www.ahlens.se