Ahlsell förvärvar G-ESS Yrkeskläder

Pressmeddelande 3 februari 2017, 08:20 CET

Ahlsell har tecknat avtal om förvärv av samtliga aktier i stockholmsbaserade G-ESS Yrkeskläder AB. Bolagets omsättning uppgår till cirka 120 MSEK med god lönsamhet

G-ESS är en av Sveriges större fristående distributörer av yrkeskläder och skor. Bolaget har en stark ställning i Stockholmsområdet med fyra butiker i Bromma, Järfälla, Täby och Huddinge. Bolaget omsätter cirka 120 MSEK per år och har 37 anställda. Kunderna återfinns inom områdena installation, bygg, industri och tjänsteföretag.

”Förvärvet av G-ESS breddar vår produktportfölj och stärker vår Nordiska marknadsposition inom yrkeskläder och skor. G-ESS tillför även nya och intressanta kunder som öppnar för nya affärsmöjligheter.”, säger Johan Nilsson, vd och koncernchef i Ahlsell AB (publ).

G-ESS fortsätter att bedriva verksamheten under eget varumärke och med bibehållen säljorganisation.

Tillträde beräknas ske i början av mars och förvärvet förväntas ha en marginell positiv påverkan på koncernens resultat för 2017.

Johan Nilsson, vd och koncernchef, Ahlsell AB (publ), 08-685 70 00

Anna Oxenstierna, Investor relations, 0708-15 84 85

Ahlsell är den ledande distributören i Norden av installationsprodukter, verktyg och förnödenheter för installatörer, byggbolag, fastighetsskötare, industri- och kraftbolag samt offentlig sektor. Vårt unika erbjudande omfattar över en miljon produkter och lösningar. Vi omsätter cirka 25 miljarder SEK och 97 procent av intäkterna kommer från våra tre huvudmarknader Sverige, Norge och Finland. Med cirka 5000 medarbetare, över 200 butiker och tre centrallager förverkligar vi varje dag vårt kundlöfte:

Ahlsell gör det enklare att vara proffs!