Ahlsell köper ProffPartner As

Ahlsell och Jernia As har slutit ett avtal innebärande att Ahlsell förvärvar aktierna i ProffPartner As.

ProffPartner är en av Norges ledande leverantörer av verktyg och personlig skyddsutrustning. ProffPartner har 24 egna etableringar i Norge och samarbete med 21 fristående återförsäljare samt sju egna etableringar i Sverige. Kunderna finns främst inom offshore, industri och byggsektorn. I förvärvet ingår också LEXOW och ProffPartner Security.
Gruppens totala omsättning uppgår till ca 1,2 miljarder SEK varav ca 1,1 miljarder SEK i Norge.

Förvärvet stödjer Ahlsells ambition att vara det ledande tekniska handelsbolaget i Norden när det gäller installationsprodukter, verktyg och personlig skyddsutrustning till professionella kunder.

Med detta förvärv blir Ahlsell i Norge den ledande fullsortimentleverantören av installationsprodukter, verktyg och personlig skyddsutrustning. Våra verksamheter kompletterar varandra väl och vi ser den kombinerade enheten som en stark plattform för fortsatt expansion i Norge, säger Göran Näsholm, koncernchef för Ahlsell AB. Ahlsells omsättning i Norge kommer efter förvärvet att uppgå till närmare 6 miljarder SEK.

Knut Thjømøe, koncernchef för Jernia As, säger i en kommentar att ProffPartnerkedjan nu får rätt förutsättningar för att ytterligare stärka sin position som ledande aktör i den professionella marknaden för verktyg, skyddsutrustning och säkerhet. JerniaGruppen kommer fortsatt fokusera på fackhandel och konsumentmarknaden.

Ett slutligt avtal förutsätter norska konkurrensmyndighetens godkännande.

Frågor med anledning av denna information besvaras av Göran Näsholm, koncernchef, telefonnummer 0708-23 71 00, e-post goran.nasholm@ahlsell.se.

Ahlsell är den ledande distributören i Norden av installationsprodukter, verktyg och förnödenheter för installatörer, byggbolag, fastighetsskötare, industri- och kraftbolag samt offentlig sektor. Det unika kunderbjudandet omfattar över en miljon enskilda produkter och lösningar. Koncernen omsätter drygt 29 miljarder SEK och bolaget är noterat på Nasdaq Stockholm. De tre huvudmarknaderna Sverige, Norge och Finland står för cirka 97% av intäkterna. Med cirka 5 800 medarbetare, över 230 butiker och tre centrallager förverkligar vi varje dag vårt kundlöfte: Ahlsell gör det enklare att vara proffs!