Munksjö Oyj: Valberedningen utsedd

MUNKSJÖ OYJ, BÖRSMEDDELANDE 27 juni 2014 kl. 15:40 CEST

Munksjö Oyj: Valberedningen utsedd

Munksjös valberedning (tidigare nomineringsorganet) har utsetts. Valberedningen består av företrädare för de tre största aktieägarna i bolaget samt av styrelsens ordförande och en annan person som utses av bolagets styrelse som sakkunniga.

Följande tre representanter har nominerats till valberedningen;

- Christian Sinding (EQT),
- Thomas Ahlström (Ahlström Capital Oy och andra) och
- Alexander Ehrnrooth (Vimpu Intressenter Ab och Belgrano Investments Oy).

Styrelsens ordförande Peter Seligson medverkar enligt valberedningens arbetsordning som sakkunnig medlem i valberedningen och bolagets styrelse har därtill utsett Caspar Callerström att fungera som den andra sakkunniga medlemmen. Valberedningen har bland sina medlemmar valt Thomas Ahlström till ordförande.

Rätten att utse aktieägarrepresentanter har de tre aktieägare vars andel av alla rösträtter i bolaget per den 31 maj före nästa bolagsstämma är störst på grundval av bolagets aktieägarregister hos Euroclear Finland Ab.

Ahlstrom Abp avsade sig rätten att utse en representant till valberedningen och således övergick rätten till den följande största aktieägaren som annars inte hade haft rätt att utse en representant. Ahlstrom Abp har förbehållit sig rätten att göra en ny bedömning av situationen, i det fall att det under valberedningens mandatperiod sker sådana förändringar i dess struktur som enligt valberedningens arbetsordning på nytt skulle ge Ahlstrom rätten att utse en representant till valberedningen. Valberedningen har utsetts av Munksjö Luxembourg Holding S.à.r.l. (EQT) samt av två aktieägargrupper bestående av de nedan nämnda aktieägarna.

Innehav av en grupp aktieägare, som har avtalat om att utse en gemensam företrädare till valberedningen, summeras vid beräkningen av andelen av alla rösträtter, förutsatt att aktieägarna i fråga till styrelsens ordförande inlämnar en gemensam skriftlig begäran om detta tillsammans med en kopia av ett dylikt avtal senast den 30 maj före bolagsstämman. Munksjö har blivit informerad om att två dylika avtal ingåtts. Det ena avtalet har ingåtts mellan Antti Ahlström Perilliset Oy, Ahlström Capital Oy, AC Invest Five B.V, Robin Ahlström, Niklas Lund, Johan Gullichsen, Kasper Kylmälä, Michael Sumelius och Carl Ahlström. Det andra avtalet har ingåtts mellan Vimpu Intressenter Ab och Belgrano Investments Oy.

Valberedningen framställer förslag till bolagsstämman om medlemmarna i styrelsen samt ersättningen för styrelsens, styrelsekommittéernas och valberedningens medlemmar.

För mer information:
Åsa Fredriksson, SVP HR and Communications, tel. +46 10 250 1003
Laura Lindholm, Investor Relations Manager, tel. +46 10 250 1026

Munksjö – Materials for innovative product design
Munksjökoncernen är ett internationellt specialpappersföretag med ett unikt produkterbjudande till flera industriella applikationer och konsumentstyrda produkter. Grundat redan år 1862 är Munksjö bland de världsledande producenterna av högkvalitativa papper inom attraktiva marknadssegment så som dekorpapper, releasepapper, elektrotekniskt papper, slipbaspapper och stålmellanläggspapper. Munksjös globala närvaro och sätt att integrera med kundernas verksamheter, formar en global serviceorganisation med omkring 3 000 anställda. Produktionsanläggningarna finns i Frankrike, Sverige, Tyskland, Italien, Spanien, Brasilien och Kina. Munksjö Oyj är noterat på NASDAQ OMX i Helsingfors. Läs mer på www.munksjo.com.