Bokslutskommuniké 2015

• Periodens omsättning uppgick till 93 820 T€ (67 069 T€)
  • Periodens rörelseresultat uppgick till 1614 T€ (1078 T€)*
  • Periodens resultat uppgick till 1047 T€ (467 T€)*
  • Resultat per aktie 0,071 € (0,036 €)
  • Eget kapital per aktie 0,428 € (0,259 €)

* Föregående periods resultat är inte jämförbart eftersom jämförelseperioden omfattar 9 månader, i och med ändring av räkenskapsperiod under 2014.

VD:s kommentar

Fjolåret har varit både intressant och händelserikt för Ahola Transport. År 2015 går till historien som året då familjeföretaget fyllde 60 år, blev publikt bolag och noterades på Aktietorget den 1 september.

Affärsmässigt var året både turbulent och utmanande. Året började lugnt med volymer som i januari låg 10 % under nivån för motsvarande tid föregående år. Därefter hade vi en tillväxt som i andra kvartalet genererade förhållandevis bra godsmängder. Bristen på färjekapacitet var dock utmanande, vilket gjorde att vi inte kom upp till förväntade godsmängder.

Andra halvan av året, speciellt fjärde kvartalet, präglades av en historiskt kraftig svängning i godsbalansen i öst-västlig riktning. Från att det från Skandinavien traditionellt transporterats mera gods i östlig riktning svängde balansen mot slutet av året till ett godsunderskott på 13 % under fjärde kvartalet. Den här obalansen härstammade från EU:s sanktioner mot Ryssland samt en svag köpkraft i Finland som ledde till minskade transporter till Finland. Samtidigt ökade aktiviteten i den finska exportindustrin med större transportmängder som följd.

I ett läge med stark obalans är det naturligtvis utmanande att klara alla kundåtaganden. Här valde vi, som vi nämnde i delårsrapporten för tredje kvartalet, att prioritera kundservice genom att sätta in extra kapacitet. Det här ledde samtidigt till mera tomkörning som belastade vårt operativa resultat på hösten.

Generellt kan man säga att vi inte förlorade kunder under året. Vi lyckades även få ett betydande antal nya kunder. En del större kunders flöden minskade dock i större omfattning än vad vi fick in nya flöden, speciellt i trafiken österut från Skandinavien, och därför stannade tillväxten under förväntad nivå.

Periodens omsättning och resultat är inte jämförbart med föregående period som var 9 månader lång eftersom räkenskapsperioden ändrades under 2014. En jämförelse av operativa volymen visar däremot att transportvolymerna ligger på motsvarande nivå som året innan.

Rörelseresultatet i procent steg dock från 1,61 till 1,72 och nettoresultatet förbättrades från 0,7 till 1,1 procent. Detta trots att resultatet till fullo belastats med emissionskostnaderna och extraordinära kostnader i anslutning till bolagets 60-års jubileum, transportmässan samt jubileumsseminariet.

Sett till marknadsläget och den kraftiga obalansen kan resultatet betraktas som tillfredsställande. Det resultatbortfall som en lägre volym och större obalans orsakat har vi delvis lyckats kompensera via genomförda resultatförbättringsåtgärder under 2015. I detta avseende lyckades vi även överträffa vårt mål på 0,65 M€. Att vi därtill lyckats stärka balansen och kan uppvisa en soliditet på 28,4 % mot 15,1 % visar att året som helhet och den genomförda aktieemissionen var lyckad.

Verkställande Direktör

Verksamheten under perioden

Under 2015 har Ahola Transport genomfört en notering på svenska Aktietorget. Via emissionen till finska och svenska investerare stärkte bolaget det egna kapitalet med 2 M€.

60 – årsjubileet firades i Finland genom ett omfattande deltagande i transport- och logistikmässan i Helsingfors och på hösten ordnades ett jubileumsseminarium i Stockholm.

På hösten inleddes strategiarbetet som utmynnade i en uppdaterad strategi för transportkoncernen och förnyade affärsområdesstrategier. Enligt devisen ”alla med” har medarbetarna på bred front aktivt bidragit till strategiarbetet där man ännu starkare lyfter fram kundbetjäning, kvalitet och branding.

Väsentliga händelser efter periodens utgång

Under de första kvartalen är fokus på att implementera den strategi som utarbetades under hösten och fastställdes av styrelsen i januari. Affärsområdesstrategin bryts ned på team- och funktionsnivå och respektive team definierar sina egna mål i linje med huvudstrategin.

I den operativa verksamheten fortsätter fokus på att jämna ut effekterna från den rådande obalansen genom bland annat riktade säljinsatser och priskorrigeringar samtidigt som konceptet med dynamisk logistik utvecklas, brandet förnyas, fordonsflottan moderniseras och verksamheten effektiveras.

Utsikter för kommande period

Ahola Transport går med tillförsikt in i det nya året 2016. Med en starkare finansiell balans, ett unikt koncept med dynamisk logistik, befintliga lojala kunder, en kunnig och motiverad personal, bedömer man kunna uppnå en lönsam moderat tillväxt inom det dominerande affärsområdet landsvägstransporter samt befästa sin position inom special- och projekttransporter. Därtill förväntas en intressant utveckling inom affärsområdet IT och logistiktjänster där Ahola Transport även aktivt strävar efter nya affärsmöjligheter.

Likviditet och finansiering

Koncernens banktillgodohavanden uppgick per 31.12.2015 till 3 171 t€ (2 400 t€). Koncernens räntebärande skulder uppgick till 6 695 t€( 8 432 t€).

Investeringar

Koncernens investeringar under året uppgick till 648 t€ (825 t€), av investeringar avser 401 t€ (825 t€) investeringar i materiella tillgångar och 247 t€ (0t€) investeringar i immateriella tillgångar.

Avskrivningar

Koncernens avskrivningar utgjorde 1 116 t€ (279 t€). Avskrivningarna påverkades av de företagsförvärv som genomfördes sista kvartalet 2014. Avskrivningar på immateriella tillgångar uppgick till 260 t€ (5 t€). Avskrivningar på goodwill uppgick till 187 t€ (4t€). Avskrivningar på materiella tillgångar uppgick till 569 T€ (270 t€).

Eget kapital och aktier

Per 31.12.2015 uppgick Ahola Transport koncernens eget kapital till 6 348 t€ (3 377 t€). Aktiekapitalet uppgick till 1 363 t€ (300 t€). Det fria egna kapitalet i koncernen uppgick till 4 981 t€ (3 072t€).

Aktiekapitalet var per 31.12.2015 fördelat på 14 825 969 aktier, varav A-aktiernas andel utgjorde 14 571 339 stycken och B-aktiernas andel 254 630 stycken.

Anställda

Per den 31.12.2015 hade koncernen i medeltal 188 anställda.

Ägarstruktur

Efter den slutförda emissionen, innehar Ahola Group 89,85 % av A- aktierna i Oyj Ahola Transport Abp.

Insynspersoners innehav

Namn                                                                 Befattning                                                                  Aktier

Hans Ahola                                                         verkställande direktör                                                   0

Martti Vähäkangas                                              styrelseordförande                                                        0

Annette Björkman                                               styrelsemedlem                                                            0

Nils Ahola                                                          styrelsemedlem                                                            0

Lars Ahola                                                         styrelsemedlem                                                            0

Ida Saavalainen                                                  styrelsemedlem                                                      12 000

Rickard Snellman                                               business controller                                                  17 200

Stefan Kaptens                                                  CFO                                                                       2 000

Hans, Nils, Lars och Rolf Ahola, ägde per 31.12.2015 samtliga aktier i Oy Ahola Group Ab.

Redovisningsprinciper

Denna kvartalsrapport har upprättats i euro enligt finska redovisningsstandarder, samma standarder och principer enligt vilka företagets normala årsredovisningar upprättas.

Denna rapport har inte varit föremål för någon överskådlig granskning av företagets revisor.

Kommande rapporteringstillfällen

Oyj Ahola Transport Abp ger under 2016 ut ekonomisk information enligt följande:

Kvartalsrapport                           Q1 2016                                          13 maj

Kvartalsrapport                           Q2 2016                                          15 augusti

Kvartalsrapport                           Q3 2016                                          15 november

Årsredovisningen kommer att publiceras den 24.3.2016. Bolagsstämman kommer att hållas den 8 april.