Nyemissionen i Ahola Transport slutförd

Ägarspridningsemissionen i Ahola Transport inför notering vid Aktietorget är nu slutförd. Transaktionen bestod i två samtidiga nyemissioner i Sverige och Finland, och omfattade sammanlagt högst 2 167 069 aktier av serie A. Av dessa tecknades 1 751 469 aktier (81 procents teckningsgrad), motsvarande en emissionslikvid om drygt 2,0 M€ före emissionskostnader, vilka uppgick till ca 0,18 M€.

Ahola Transport erhöll härigenom ca 400 nya aktieägare, varvid Aktietorgets krav på såväl ägarspridning som emissionslikvid uppfyllts. Av tillkommande aktieägare är ca 300 bosatta i Sverige. Antalet aktier i Ahola Transport uppgår nu till 14 806 099 aktier, varav 254 630 utgörs av tidigare utgivna preferensaktier av serie B.

Vid full teckning hade familjen Aholas ägarbolag Ahola Groups andel i Ahola Transport uppgått till 84,1 procent. Då full teckning inte uppnåddes, och då Ahola Groups utställda teckningsförbindelse om 0,6 M€ därigenom tagits i anspråk, uppgår Ahola Groups andel av aktierna till 89,7 procent (13 287 565 aktier av serie A) efter nyemissionen och en vederlagsfri överföring av drygt 34 000 A-aktier ur Ahola Groups innehav till vissa nyckelpersoner och till de anställda som tidigare tecknat preferensaktier i bolaget.

”Vi är glada över att så många nya ägare tillkommit. Jag är säker på att intresset för vår verksamhet nu kommer att öka, både från nya och befintliga kunder med höga krav på logistiktjänster”, säger Hans Ahola. ”Jag tror också att intresset för vår aktie kommer att tillta i takt med att vår expansion fortsätter. Vi är ett innovativt företag verksamt i en väl etablerad industrisektor. Vårt fokus på kundanpassning och vår entreprenörsanda är avgörande faktorer för vår fortsatta tillväxt och ytterligare förbättringar av lönsamheten. Vi ser nu fram emot att fortlöpande rapportera om vår utveckling.”

Beräknad första dag för handel vid Aktietorget är den 18 augusti 2015.

För ytterligare information, kontakta:

Hans Ahola, Verkställande Direktör
Tel: +358 207475111