SAMARBETSCASE: Oy Lars Ekroos Ab

Ahola Transports konceptpartner Oy Lars Ekroos Ab är ett familjeföretag som grundades år 1956 i Närpes. Bolagets verksamhet består av livsmedelsimport och -partihandel samt landsvägstransport. Sedan 2013 har Oy Lars Ekroos Ab samarbetat med Ahola Transport och i februari 2016 intensifierades partnerskapet ytterligare, när 3 splitternya Ekroosekipage ingick i Aholas transportflotta.

Samarbetet mellan Ekroos och Ahola är ett lysande exempel på det ömsesidiga engagemang som utgör skillnaden mellan en avtalstrafikant och en konceptpartner. Denna uppfattning delar de båda bolagens representanter vid ett skolningstillfälle för Ekroos chaufförer i samband med överlåtelse av tre nya Mercedes konceptfordon försedda med Aholas logga och färger. Verkställande direktör Stefan Ekroos, andra generationens företagare, sammanfattar sin syn med ett, alltid lika beskrivande ord: förtroende. Att Ahola aktivt medverkar i anskaffningen av ekipage som tillhör Ekroos är ett strategiskt val och en viktig del av engagemanget i partnerskapet. Aholas konceptpartners med sina konceptfordon gör vardaglig verklighet av Online-konceptet, Aholas sätt sköta logistik - dynamiskt.

”Kostnadseffektiviteten har sin grund i den praktiska effektiviteten, och den uppnås med hjälp av topputrustning samt konceptenlig kundanpassning, coaching och uppföljning” konstaterar Fleet Trading Manager Nils Ahola.

Branschens hårda konkurrens bemöter man med förstklassiga konceptfordon som bearbetats i samråd med karosstillverkaren i syfte att uppnå ändamålsenliga lastutrymmen med öppningsbar sida och tak samt maximerade mått: höjd 4,40 m och optimerad innerbredd utgående från kundernas behov samt ytterväggarnas isoleringsförmåga. Bilarna är utrustade med fordonsdator, alkolås, mikrovågsugn, kaffekokare, och inverter.

”Att köra lastbil är en konst för sig”, säger Aholas resurskoordinator Caj Björkskog. Kontinuerligt framåtskridande teknik och rådande bestämmelser - inte minst gällande miljökrav - som målmedvetet beaktas i Online-konceptet, ställer stora krav på chaufförernas yrkesskicklighet. Med hjälp av coaching och analytisk uppföljning genom fordonssystemet Vehco och Aholas Green Wheels Index (beaktar överhastighet, tomgång, bortbromsad energi samt utrullning dvs. hastighetsminskning genom motorbromsning) upprätthåller man professionellt körbeteende, en av grundstenarna i modern och ansvarfull logistik.