AIAR REKRYTERAR NY STJÄRN-CTO TILL “THE SPOTIFY OF LEARNING”

AIAR rekryterade nyligen Johan Granath till rollen som CTO Chief Technology Officer till deras snabbt växande team. Granath har tidigare utvecklat ett realtids-clearing system för valutabörsen i São Paulo, och en råvaruhandelsplattform i Hong Kong. I rollen som CTO på AIAR kommer han nu använda denna omfattande tekniska erfarenhet för att hjälpa företaget bygga det underliggande ekosystemet för ”the Spotify of Learning”.

Medan EdTech-bolag världen över har fullt upp med att försöka tvinga in det digitala i det existerande skolsystemet, så går AIAR direkt till den individuella konsumenten genom att bygga världens ledande digitala plattform för AI-lärande som inbegriper hela ekosystemet för lärande i samma ramverk.

-        Man går inte till YouTube för att lyssna på popmusik, iTunes för soul och sen Spotify för rock. Man lyssnar på all sin musik på SAMMA sätt och på SAMMA plattform. Vi vill skapa en sådan typ av plattform för lärande – the “Spotify of Learning”, berättar Johan.

Johan har lång erfarenhet från tech-scenen och har tidigare arbetat på musikgiganten Spotifys headquarters. Han har även arbetat i Säo Paulo, där hans team konstruerade ett så kallat first-ever realtids-clearing system för valutabörsen, och även i Hong Kong, där hans team utvecklade en plattform för råvaruhandel.

-        Johans nära bekantskap med säkerhetsnivån och konsumentkretsarna i både de asiatiska och latinamerikanska marknaderna, hans expertis inom sekretesskänsliga datasystem, i kombination med det faktum att hans internationella erfarenhet är helt i linje med AIAR:s born-global mindset, gör honom till det perfekta valet för rollen som CTO. Det är en av de längsta processer jag varit med om - vi har sökt länge och väl efter den perfekta kandidaten, och det här är exakt den mannen vi har letat efter, berättar Rufus Lidman som är VD på AIAR.

En av Johans specialkunskaper är systemsäkerhet, erfarenhet han samlat på sig från speciellt hans arbete för valutabörsen i Brasilien. Det är just den typen av kunskap som han nu vill bygga in i själva grunden av lärandeplattformen.

-        När vi bygger “the Spotify of Learning” så måste plattformen vara fullkomligt vattentät mot externa hot. Användarna måste kunna känna sig säkra när de låter oss hantera känslig personlig data. Idag har folk även lägre tillit i digital certifiering på grund av en hög risk för bedrägeri. Det är därför kunskap- och lärande-certifieringen behöver totalt vattentät autenticitet för att vara vidare antagbar av till exempel arbetsgivare. AIAR:s lärandeplattform kommer utnyttja de absolut senaste framstegen i blockchain-teknologi för att säkerställa att certifierings- och autenticitets-processerna är fullt pålitliga, berättar Johan.

AIAR använder avancerad teknologi och artificiell intelligens för att revolutionera lärande för världens alla människor. Med AI-baserad personalisering, NexGen AR-teknologi för tillgänglighet, en Generisk Digitaliseringsstandard för innehåll, ett slutet kryptovalutasystem och blockkedjecertifiering så är målet att bygga en distributionsplattform för AI-lärande som gör kunskap och lärande tillgängligt för alla människor på Jorden, oavsett vem eller var de är.

Liza Dobrovoljc – Marketing Manager | liza.dobrovoljc@aiar.com | +46 722 85 40 74

In the age of digital wonders, traditional education is still trying to teach students the way they have for hundreds of years. We have a better solution. With AI-fueled personalization, NexGen AR technology for accessibility, a Generic Digitalization Standard for content, a Nr 1 automation process for consumer attraction and the AIAR® Coins cryptocurrency, we are building a game-changing distribution platform for AI-learning that incorporates the entire learning ecosystem. We will ignite the largest paradigm shift in the history of education with the AIAR Learning Platform. We will be the Spotify of Learning. And we will change the world.

Johan Granath, CTO - AIAR
Johan Granath, CTO - AIAR