AIK Fotboll AB: Delårsrapport April - Juni 2017

AIK Fotboll AB publicerar idag (2017-08-15) Q2 för perioden april - juni 2017.

April – Juni 2017
• Rörelsens intäkter ökade till 39,5 MSEK (38,9) vilket främst beror på ökade marknadsintäkter.
• Rörelseresultatet ökade till 1,8 MSEK (0,2) vilket främst beror på att driftsresultatet har förbättrats från 1,4 MSEK föregående år till 2,8 MSEK medan transfernettot har förbättrats från -1,2 MSEK till -1,0 MSEK.
• Kassaflödet för perioden uppgår till +6,8 MSEK i jämförelse med -8,6 MSEK föregående år. Förbättringen beror bland annat på en slutbetalning uppgående till 8,8 MSEK avseende en spelarförsäljning från ett tidigare år.
• Vid tidpunkten för avgivandet av denna rapport har AIK Fotboll inte några förfallna fordringar på andra klubbar avseende spelarövergångar.
• Koncernens egna kapital uppgick till 84,0 MSEK vid periodens utgång.
• Resultat per aktie uppgår till 0,07 SEK (0,01) för kvartalet.
• Under perioden har herrlaget spelat 6 (6) allsvenska hemmamatcher med en snittpublik på 19 563 (18 893) åskådare.

Januari – Juni 2017
• Rörelsens intäkter ökade till 143,7 MSEK (68,4). Ökningen beror på spelarförsäljningar.
• Rörelseresultatet uppgick till 63,6 MSEK (-4,7) vilket fördelas mellan ett driftsresultat på -16,1 MSEK (-9,4) och ett transfernetto på 79,7 MSEK (4,7).
• Driftresultatet rensat för sign-on uppgår till -10,8 MSEK (-6,9). Det försämrade driftsresultatet beror främst på att föregående år spelade herrlaget ett derby mot Hammarby i Svenska cupen hemma på Friends Arena vilket gav en resultateffekt på +3,0 MSEK.
• Resultat per aktie uppgår till 2,28 SEK (-0,22) SEK för perioden.
• Kassaflödet för perioden uppgår till +24,8 MSEK i jämförelse med -1,9 MSEK föregående år. Förbättringen beror på främst spelartransfers.
• Under perioden har herrlaget spelat 6 (6) allsvenska hemmamatcher med en snittpublik 19 563 (18 893) åskådare och 2 (3) hemmamatcher i Svenska cupen.

Väsentliga händelser efter kvartalets utgång
• AIK Fotbolls herrlag ligger vid tidpunkten för publicering av denna rapport på fjärde plats i Allsvenskan med 32 poäng.
• AIK Fotbolls damlag ligger vid tidpunkten för publicering av denna rapport på tredje plats i Elitettan med 30 poäng.
• AIK Fotboll har efter kvartalets utgång värvat Nicolás Stefanelli från Club Social Deportivo Defensa y Justitia, Rasmus Lindkvist från Vålerenga Fotboll Elite samt Robert Taylor från Rovaniemen Palloseura Ry. Vidare har Augustin Gómez anslutit till truppen som lån från Club Social Deportivo Defensa y Justitia och Chinedu Obasi som fri transfer.
• Spelarförsäljningar har gjorts av Sauli Väisänen till SPAL,Sulejman Krpíc till FK Sloboda Tuzla och Patric Kpozo till Östersunds FK. Därutöver har Eero Markkanen lånats ut till SG Dynamo Dresden, Anton Salétros till Újpest FC, Rickson Mansiamina lånats ut till Syrianska FC och Ahmed Yasin till BK Häcken.

AIK Fotboll bjuder in medlemmar och aktieägare till ett informationsmöte den 22 augusti gällande denna delårsrapport. Mer information om mötet finns på AIK Fotbolls officiella hemsida.

För fullständig rapport, se bifogad PDF-fil.

Mikael Ahlerup, Verkställande direktör

Håkan Strandlund, Ekonomichef