AIK Fotboll AB publicerar idag (2015-11-05) Q3 för perioden juli - september 2015.

Januari – September 2015:

• Rörelsens intäkter uppgick till 126,4 MSEK (114,7).
  • Koncernens rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) för perioden uppgick till 7,7 MSEK (22,1).
  • Koncernens rörelseresultat (EBIT) för perioden uppgick till 3,8 MSEK (17,6).
  • Koncernens resultat efter skatt uppgick till 3,4 MSEK (17,4).
  • Resultat efter skatt per aktie uppgick till 0,15 SEK (0,80).

Tredje kvartalet 2015:

• Rörelsens intäkter uppgick till 57,9 MSEK (58,6).
  • Koncernens rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) uppgick till 9,6 MSEK (24,3).
  • Koncernens rörelseresultat uppgick till 8,2 MSEK (22,8).
  • Koncernens resultat efter skatt uppgick till 8,2 MSEK (22,7).
  • Resultat efter skatt per aktie uppgick till 0,37 SEK (1,04).
  • AIK Fotboll har under juli 2015 rekryterat spelarna Stefan Ishizaki som närmast spelade för Los Angeles Galaxy, USA, samt Jos Hooiveld som tidigare spelade för Millwall, England. AIK Fotboll har därutöver också förlängt kontraktet med lagkaptenen Nils-Eric Johansson ytterligare två säsonger. Vidare anslöt också Patrik Kpozo från Inter Allies i Ghana samt William Sheriff som flyttades upp till A-truppen.
  • AIK Fotboll har träffat avtal med saudiarabiska Al Ahli gällande övergång av Nabil Bahoui samt med holländska Nijmegen Eendracht Combinatie gällande övergång av Sam Lundholm.
  • AIK Fotbolls herrlag har under kvartalet haft sin längsta vinstsvit någonsin med nio raka vinster i Allsvenskan.
  • AIK Fotboll förlorade i kvalomgång tre till Uefa Europa League mot grekiska Atromitos FC med sammanlagt 1-4.
  • Mikael Ahlerup tillträde som ny VD den 1 augusti.

Väsentliga händelser efter periodens utgång:

• AIK Fotbolls herrlag slutade på tredje plats i den allsvenska tabellen, vilket innebär att det lilla silvret bärgats. AIK Fotboll har därmed kvalificerat sig för kvalspel till nästa års Uefa Europa League-spel.
  • AIK Fotboll har spelat 30 allsvenska matcher och slutade med 61 poäng efter 18 vinster, sju oavgjorda och fem förluster.
  • AIK Fotboll satte nytt publikrekord hemma med 43 713 åskådare i matchen mot IFK Göteborg den 26 oktober.
  • AIK Fotbolls damlag slutade tolva och sist i Damallsvenskan med två poäng. Laget spelar i Elitettan kommande säsong.
  • Avtalet mellan AIK Fotboll och Henok Goitom löper ut i slutet av 2015. Parterna har fört en dialog om en förlängning, men har inte kommit överens vilket innebär att spelaren lämnar klubben efter säsongen.
  • AIK Fotboll har tecknat ett treårsavtal med Eero Markkanen som närmast spelat för RoPS i den finländska högstaligan.

För mer information, kontakta: Mikael Ahlerup, verkställande direktör    08 – 735 96 50

mikael.ahlerup@aik.se

Håkan Strandlund, ekonomichef                                   08 – 735 96 54

hakan.strandlund@aik.se

Om AIK Fotboll AB AIK Fotboll AB bedriver AIK Fotbollsförenings elitfotbollsverksamhet genom ett herrlag, damlag samt ett juniorlag för herrar. Herrlaget spelar 2015 i Allsvenskan, damlaget i Damallsvenskan och juniorlaget, som utgör en viktig rekryteringsgrund för framtida spelare, spelar i U19 Allsvenskan Norra. AIK Fotboll AB är noterat på NGM Nordic Growth Market Stockholm. För ytterligare information kring AIK Fotboll besök www.aikfotboll.se .

(För fullständig rapport, se bifogad fil)

AIK Fotboll AB bedriver AIK Fotbollsförenings elitfotbollsverksamhet genom ett herrlag, damlag samt ett juniorlag för herrar. Herrlaget spelar 2017 i Allsvenskan, damlaget i Elitettan och juniorlaget, som utgör en viktig rekryteringsgrund för framtida spelare, spelar i U19 Allsvenskan Norra. AIK Fotboll AB är noterat på NGM Nordic Growth Market Stockholm. För ytterligare information kring AIK Fotboll besök www.aikfotboll.se.