AIK Fotboll AB:s VD lämnar bolaget

AIK Fotbolls styrelse och Mikael Ahlerup, VD för AIK Fotboll AB, är överens om att gå skilda vägar. Mikael Ahlerup lämnar bolaget med omedelbar verkan, men kommer att stå till bolagets förfogande under det kommande halvåret.

– Vi tackar Mikael för hans arbete och stora engagemang och önskar honom all lycka i framtiden, säger Per Bystedt.

– Det är med jätteblandade känslor som jag lämnar AIK Fotboll. Självklart kommer jag att sakna mina fantastiska kollegor oerhört och känner mig stolt över det som jag har åstadkommit och detta är en bra tidpunkt för att ta nästa steg, säger Mikael Ahlerup.

Håkan Strandlund, ekonomichef i AIK Fotboll AB, går in som tillförordnad VD fram tills en ny lösning på VD-posten är klar.

Rekryteringsprocessen för att hitta en ny VD för AIK Fotboll AB påbörjas omgående. Styrelsen ser framför sig en person med stark försäljnings- och marknadsprofil.

Det är viktigt att understryka att införandet av en klubbdirektör i AIK Fotboll, som tidigare meddelats, inte har något med dagens överenskommelse att göra. Klubbdirektören kommer att ha en övergripande, samordnande och koordinerande roll för hela AIK Fotboll, d v s AIK Fotbollsförening (ungdomsverksamheten) och AIK Fotboll AB (elitverksamheten). Rekryteringsprocessen för denna tjänst pågår.

Per Bystedt, ordförande AIK Fotboll AB och AIK FF
per.bystedt@aik.se

Faje Gani, styrelseledamot AIK Fotboll AB och AIK FF
faje.gani@aik.se

AIK Fotboll AB bedriver AIK Fotbollsförenings elitfotbollsverksamhet genom ett herrlag, damlag samt ett juniorlag för herrar. Herrlaget spelar 2017 i Allsvenskan, damlaget i Elitettan och juniorlaget, som utgör en viktig rekryteringsgrund för framtida spelare, spelar i U19 Allsvenskan Norra. AIK Fotboll AB är noterat på NGM Nordic Growth Market Stockholm. För ytterligare information kring AIK Fotboll besök www.aikfotboll.se.