AIK Fotboll förlänger med Henok Goitom

AIK Fotboll är överens med lagkaptenen Henok Goitom om en kontraktsförlängning. Förlängningen görs med ett avtal på ett plus två år, där år ett är som spelare i AIK och de två efterföljande åren är som assisterande tränare i AIK:s herrlag. I det fall att spelaravtalet förlängs efter 2019 så skjuts tränaravtalet på framtiden med det antal månader som spelaravtalet förlängs med.

– Henok Goitom har varit en spelande ledare i det lag som just vunnit SM-guld. Han har gjort flest mål i AIK under 2018 och tagit över lagkaptensrollen med den äran. Det känns fantastiskt att vi är överens om en lösning där vi säkerställer att vi tillsammans ska arbeta med att få ut det bästa av Henoks egenskaper och personlighet på såväl kort som på lång sikt både som spelare och som ledare, säger AIK Fotbolls sportchef Björn Wesström.

– Att vinna SM-guld med AIK som lagkapten är utan tvekan det största som har hänt i min spelarkarriär. Att få fortsätta den glädjen med att förlänga mitt kontrakt i klubben som ligger mig närmast om hjärtat och att det finns en fortsättning inom AIK efter spelarkarriären gör mig både hedrad och stolt. Jag ser fram emot att fortsätta verka i och representera den här klubben, skapa nya oförglömliga minnen och skriva ny historia, säger Henok Goitom.

34-årige Henok Goitom inledde sitt fotbollsspelande i moderklubben FC Inter Orhoy. Han har därefter spelat i Vasalund/Essinge IF, Udinese Calcio SpA, Club de Fútbol Ciudad de Murcia, Real Murcia Club de Fútbol, Real Valladolid Club de Fútbol, Unión Deportiva Almería, AIK, Getafe CF, San Jose Earthquakes och AIK.

För en längre faktapresentation av Henok Goitom, se det bifogade materialet i detta pressmeddelande.

Björn Wesström, sportchef (herr) AIK Fotboll
Mobil: 070 - 431 12 19