Ebenezer Ofori till VfB Stuttgart

AIK Fotboll och VfB Stuttgart är överens om en omedelbar övergång av mittfältaren Ebenezer Ofori. Ofori kom till AIK under sommaren 2013 och har spelat 101 tävlingsmatcher för klubben.

– Ebenezer Ofori har under två säsonger varit en av Allsvenskans absolut bästa centrala mittfältare. Med bakgrund av det känner han att det är dags att ta ett nytt steg i karriären när tillfället nu ges till förmån för att förlänga sitt avtal. Ofori är ett praktexempel på hur AIK Fotbolls arbetssätt med scouting, rekrytering, utveckling och försäljning både höjer spelarens värde avsevärt samt har gett sportslig verkningsgrad under kontraktstiden. Vi önskar honom all lycka och välkommen tillbaka senare i karriären, säger AIK Fotbolls sportchef Björn Wesström.

AIK Fotboll kommunicerar som aktiebolag till marknaden på samma sätt som tidigare transfers under de senaste åren genom att Bolaget redovisar samtliga intäkter/kostnader för spelartransfers i enlighet med Uefas definition i kommande delårsrapport för januari - mars 2017, under rörelsens intäkter/kostnader.

Det blev sammanlagt 101 tävlingsmatcher för Ebenezer Ofori i AIK-tröjan och han svarade för fem mål och 13 målgivande passningar i dessa matcher. Hans disciplinära statistik är 24 gula kort och inget rött kort. Under Oforis tid i klubben slutade AIK på andra (2013), tredje (2014), tredje (2015) och andra (2016) plats i Allsvenskan och kvalificerade sig därmed samtliga år för Uefa Europa League.

Ebenezer Oforis nya klubb VfB Stuttgart har vunnit Bundesliga vid fem tillfällen, senast 2006/07. Klubben har också bland annat vunnit den tyska cupen vid tre tillfällen, senast 1996/97. Man har också varit i final i Uefa-cupen 1988/89 (förlust mot SSC Napoli) och Cupvinnarcupen 1997/98 (förlust mot Chelsea FC på Råsunda Fotbollstadion). VfB Stuttgart ligger efter 18 spelade omgångar av 2. Bundesliga 2016/17 på tredje plats i tabellen, med samma poäng som serieledande Hannover 96. AIK Fotboll önskar Ebenezer stort lycka till i VfB Stuttgart!

Mikael Ahlerup, VD
mikael.ahlerup@aik.se

Björn Wesström, Sportchef Herr
bjorn.wesstrom@aik.se

Om AIK Fotboll AB AIK Fotboll AB bedriver AIK Fotbollsförenings elitfotbollsverksamhet genom ett herrlag, damlag samt ett juniorlag för herrar. Herrlaget spelar 2017 i Allsvenskan, damlaget i Elitettan och juniorlaget, som utgör en viktig rekryteringsgrund för framtida spelare, spelar i U19 Allsvenskan Norra. AIK Fotboll AB är noterat på NGM Nordic Growth Market Stockholm. För ytterligare information kring AIK Fotboll besök www.aikfotboll.se.