Försäljningsrekord för AIK Shops e-handel

För AIK Shop innebar 2016 fantastiska rekord både för julhandeln och året i sin helhet. Med optimal mobilanpassning, smarta kampanjer och AIK-anpassade produktlanseringar nådde man för första gången en åttasiffrig omsättning i webbshopen. Detta visar att optimerad merchandiseförsäljning på nätet blir en allt viktigare del av elitidrottsklubbars intäktsmodell.

2016 innebar flera rekord och milstolpar för AIK Shops näthandel:
- Julhandeln inklusive Black Friday ökade med 31% jämfört med 2015 och 100% jämfört med 2013.
- Under Q4 gjordes 56% av alla köp med en mobiltelefon, en ökning med 74% jämfört med 2015.
- Årsomsättningen på nätet översteg 12 miljoner, nästan 50% mer än 2015.

– Först och främst vill jag tacka alla AIK-supportrar som är de som verkligen ligger bakom detta försäljningsrekord. Nyckeln till omsättningsrekorden under 2015 och 2016 har varit ett vasst och målgruppsanpassat utbud med särskilda satsningar mot dam-, barn- och babysortiment där vi identifierat stora behov.  Vi är mycket nöjda med webbshopen och tack vare omsättningsrekorden levererar e-handeln ett starkt överskott till AIK Fotbolls verksamhet på sista raden. Vi ser fram emot ett ännu starkare 2017 där AIK Merchandise befäster sin position som ledande i Norden på merchandise. säger AIK Fotbolls Kommersielle chef Stefan Jonasson som mellan 2013 och 2016 var Merchandise manager i AIK Shop.

Den nuvarande e-handelsplattformen från samarbetspartnern E37 har använts sedan hösten 2013 då E37 även utförde en re-design och tog fram ett modernt gränssnitt med tydligt formspråk. Genom kopplingar till ekonomisystemet Mamut One Enterprise och betalningslösningar från AIK Fotbolls huvudsamarbetspartner Svea Ekonomi har AIK Shop en helt integrerad e-handelskedja.

Det är den mobila e-handeln som står för hela försäljningstillväxten i AIK Shop under de senaste två åren och under 2016 har trenden blivit allt starkare. I Q4 2014 stod mobiltelefoner för 26% av alla e-handelstransaktioner, Q4 2015 var det 40% och Q4 2016 nåddes anmärkningsvärda 56%. Räknar man även in surfplattor är andelen order från mobila enheter 64%.

AIK Shop mobilanpassades tekniskt under våren 2015 vilket blev ett avstamp för tillväxten. Med hjälp av mobilanpassningstekniken i E37 Triton e-handelsplattform kan AIK Shop erbjuda en snabb och enkel köpupplevelse.

En helhetsstrategi för sociala medier och e-handel har varit en av AIK Shops viktigaste framgångsfaktorer. Med över 229 000 följare på Facebook, 85 000 på Instagram och 37 000 på Twitter har man en mycket stark plattform för marknadsföring av AIK Shop där sortimentets bredd och förnyelse också är en styrka som driver försäljningsökningen. Under 2016 har över 1 100 olika produkter sålts i AIK Shop, utöver matchkläder med personligt tryck finns accessoarer, kläder för alla åldersgrupper, böcker, flaggor, hörlurar med mera. Vidare har produkter för flera andra AIK-sektioner utöver fotboll tagits in i AIK Shop under de senaste åren, exempelvis basket, boxning och ishockey. Tack vare det breda sortimentet erbjuder AIK Shop inte bara matchkläder utan även produkter för alla tillfällen, exempelvis prylar för hemmet, kläder till resten av familjen och presenter.

– Med ett bredare sortiment blir e-handelssystemets funktioner allt viktigare. Den inbyggda produktrekommendationsmotorn skapar merförsäljning och visar kunden relaterade produkter från andra delar av sortimentet. AIK Shops sökmotor föreslår matchande produkter, kategorier och sökförslag direkt medan kunden skriver i sökrutan, säger Johan Andersson som är projektledare på E37.

– Sedan 2015 har vi tydligare varit närvarande på AIK:s alla sociala kanaler och haft en strategi gällande hur vi marknadsför oss i dessa under säsongens olika skeden, vilket har haft en mycket stor inverkan på vår försäljning, säger Stefan Jonasson.

Säsongsanpassade kampanjer är ytterligare en faktor som ligger bakom framgångarna, både i takt med olika faser av fotbollssäsongen, vid släpp av nya produkter samt Black Friday och den traditionella julhandeln. En lyckad omnikanalkampanj både i sociala medier och på arenan är 'Matchens vara', med en prissänkt produkt i samband med hemmamatcherna. 'Matchens vara' kan köpas både i e-handeln och i AIK Shop samt både utanför och inne på Friends Arena.

Dessutom prövade AIK Shop under 2016 att vara med på Black Friday för första gången och var nära att nå fantastiska 1 000 order på ett dygn. Det följdes upp med en julkalender där supportrarna varje dag bjöds på en lucka med unika erbjudanden - en kampanj som är optimal för att lyfta fram resten av sortimentet och marknadsföra via sociala medier. Sammanlagt ökade julhandeln i AIK Shop med 31% jämfört med 2015 och 46% jämfört med 2014.

- Det har varit en fantastisk resa under dessa år som Merchandise manager för AIK Shop och en riktigt bra grund är nu lagd för framtiden. I min roll som Kommersiell chef ser jag fram emot ett bra samarbete med nästa Merchandise manager för AIK Shop, säger Stefan Jonasson.

Stefan Jonasson, Kommersiell chef AIK Fotboll
stefan.jonasson@aik.se