Henok Goitom gör comeback i AIK Fotboll

Efter ett drygt års frånvaro återvänder Henok Goitom till AIK Fotboll efter att parterna är överens om ett avtal över säsongen 2018. Goitom svarade för 18 mål i Allsvenskan under sin senaste säsong i klubben och kommer närmast från MLS-klubben San Jose Earthquakes.

– När vi lagt truppusslet för 2017 så ser vi nu att Henok är den sista biten i pusslet för att det skall bli komplett utifrån vad vi har sökt för att utveckla vårat sätt att spela, både på kort och på lång sikt. Henok har med all önskvärd tydlighet visat i förhandlingen med AIK att han verkligen vill tillhöra klubben, vilket säkerställer klubben en spelare som kommer att ge sitt yttersta för att vi tillsammans skall uppnå de mål som vi sätter, säger AIK Fotbolls sportchef Björn Wesström.

– Det känns jättekul att vara tillbaka. Jag får en enorm glädje över att ha möjligheten att komma ner till Karlberg och träffa gamla lagkamrater och de trevliga människorna som jobbar runt AIK. Jag ser fram emot att få ta på mig AIK-tröjan och höra supportrarna sjunga igen, säger Henok Goitom.

AIK Fotboll kommunicerar som aktiebolag till marknaden på samma sätt som vid tidigare spelarförvärv. Anskaffningskostnaden för spelaren redovisas som  licensierade spelare under immateriella anläggningstillgångar samt eventuella bonusar till spelare i samband med kontraktsskrivning redovisas som en rörelsekostnad i kommande delårsrapport för januari - mars 2017.

Henok Goitom kommer att spela i tröja nummer 36 i AIK.

Mikael Ahlerup, VD
mikael.ahlerup@aik.se

Björn Wesström, Sportchef Herr
bjorn.wesstrom@aik.se

AIK Fotboll AB bedriver AIK Fotbollsförenings elitfotbollsverksamhet genom ett herrlag, damlag samt ett juniorlag för herrar. Herrlaget spelar 2017 i Allsvenskan, damlaget i Elitettan och juniorlaget, som utgör en viktig rekryteringsgrund för framtida spelare, spelar i U19 Allsvenskan Norra. AIK Fotboll AB är noterat på NGM Nordic Growth Market Stockholm. För ytterligare information kring AIK Fotboll besök www.aikfotboll.se.