KAYONGO-MUTUMBA ÅTERVÄNDER TILL AIK

(NGM:AIK B)

Efter att ha lämnat AIK för ungerska Videoton FC i juni 2010 återvänder Martin Kayongo-Mutumba till AIK igen. AIK är överens med Martin och de ungerska serieledarna om en övergång och kontraktet sträcker sig till och med 2013.

- Det känns mycket bra att Martin är tillbaka i AIK. Han är en spelare med spetsegenskaper som gör att motståndarna fruktar honom, bland annat i en-mot-en-situationer. Affären är mycket fördelaktig för AIK och det känns riktigt bra, säger AIK:s sportchef Jens Andersson.

25-årige Martin Kayongo-Mutumba gjorde AIK-debut i Allsvenskan som 17-åring då han i hemmamatchen mot Kalmar FF (2-1) den 12 september 2002 byttes in i den 88:e minuten. Efter tre år i finska FC Inter återvände Martin 2008 till Sverige och AIK:s samarbetsklubb FC Väsby United. 2009 var det dags för comeback i Gnaget och han spelade bland annat fram till 1-1-målet i guldmatchen på Gamla Ullevi.

Efter en tuff inledning i Ungern med endast två matcher från start i B-laget och ett mål mot Szigetszentmiklós gjorde Martin den 17 oktober debut i A-laget då han i hemmamatchen mot Paksi FC (2-1) byttes in i den 68:e minuten. Efter det följde även inhopp i ligamatcherna mot Budapest Honvéd FC (60 min) och Kaposvári Rákóczi FC (72 min).

Totalt har det hittills blivit 55 tävlingsmatcher och fyra mål för Martin Kayongo-Mutumba i AIK och han ansluter omgående till AIK.

Jens Andersson, Sportchef

Tel nr: 08-735 96 30

E-post: jens.andersson@aik.se

Om AIK Fotboll AB

AIK Fotboll AB bedriver AIK Fotbollsförenings elitfotbollsverksamhet genom ett herrlag, ett damlag samt ett juniorlag för herrar. Herrlaget spelar 2011 i Allsvenskan, damlaget i Norrettan och juniorlaget, som utgör en viktig rekryteringsgrund för framtida spelare, spelar i Juniorallsvenskan samt deltar i nationella och internationella cuper och turneringar. AIK Fotboll AB har även ett samarbetsavtal med FC Väsby United, som spelar i Division 1 Norra. AIK Fotboll AB är noterat på NGM Nordic Growth Market Stockholm. För ytterligare information kring AIK besök www.aikfotboll.se.

AIK Fotboll AB bedriver AIK Fotbollsförenings elitfotbollsverksamhet genom ett herrlag, damlag samt ett juniorlag för herrar. Herrlaget spelar 2017 i Allsvenskan, damlaget i Elitettan och juniorlaget, som utgör en viktig rekryteringsgrund för framtida spelare, spelar i U19 Allsvenskan Norra. AIK Fotboll AB är noterat på NGM Nordic Growth Market Stockholm. För ytterligare information kring AIK Fotboll besök www.aikfotboll.se.