Kristoffer Olsson lämnar AIK Fotboll

AIK Fotboll är överens med den ryska klubben FC Krasnodar om en omedelbar transfer gällande Kristoffer Olsson. 23-årige Kristoffer Olsson debuterade i AIK 2017 och spelade sammanlagt 77 tävlingsmatcher för klubben.

– När AIK Fotboll gick in i 2018 gjordes det med en förhållandevis stor ekonomisk satsning på herrlaget och vi fick sportslig återbetalning med ett SM-guld och ett kommande kvalspel i Champions League samt idag även i form av en av klubbens största spelartransfers genom tiderna. Att styrelsen vågade satsa och låta klubbens pengar arbeta sportsligt har onekligen visat sig vara en betydande framgångsfaktor under 2018, säger AIK Fotbolls klubbdirektör Jens T Andersson.

– Verksamheten på Karlberg har genererat i att AIK har köpt, utvecklat och nu sålt Kristoffer Olsson. "Koffe" har gett oss sportslig framgång och nu också ekonomiska medel att fortsätta utveckla klubben med. Vi önskar honom all lycka och välkommen åter i framtiden, säger AIK Fotbolls sportchef Björn Wesström.

– Jag har haft två fantastiska år i AIK och har utvecklats väldigt mycket under denna tid, både som fotbollsspelare och som människa. Att även få vara med och vinna SM-guld gör att det inte kan bli bättre. Jag kommer för evigt att vara otroligt tacksam för möjligheten som jag fick i AIK. All kärlek som jag fått från klubben, allt från supportrar hemma på Friends Arena, till alla spelare och ledare på Karlberg. Stort tack, säger Kristoffer Olsson.

23-årige Kristoffer Olsson, född den 30 juni 1995 i Norrköping, inledde sin fotbollskarriär i moderklubben IK Sleipner innan han fortsatte till IFK Norrköping, Arsenal FC och FC Midtjylland. AIK Fotboll meddelade den 31 januari 2017 att man var överens med den danska klubben FC Midtjylland och spelaren om villkoren för en övergång och avtalet mellan parterna löpte över 2020. Tävlingsdebuten i AIK skedde den 19 februari 2017, hemma mot Gais (1–0) i den första omgången av Svenska cupens gruppspel 2016/17 inför 3 495 åskådare på Skytteholms IP i Solna och det blev sammanlagt 77 tävlingsmatcher samt nio mål och 15 målgivande passningar för honom i AIK-tröjan.

AIK Fotboll tackar Kristoffer Olsson för tiden i klubben och önskar honom lycka till i sin framtida karriär.

AIK Fotboll AB har infört en klassificering av spelartransfers baserad på nettoresultatet vid varje transfer enligt nedanstående skala:

Klass         Från (KSEK) Till (KSEK)
I                           0        2 500
II                   2 500        5 000
III                  5 000      10 000
IV                10 000      20 000
V                 20 000      40 000
VI                40 000      70 000

Transfern av Kristoffer Olsson till FC Krasnodar hamnar i klass V. Beloppen i skalan avser resultateffekt netto av en spelarförsäljning i enlighet med Uefas definition av resultatmåttet ”Player Trading”, d v s spelförsäljning med avdrag för agentarvoden och andra försäljningskostnader samt avskrivning på spelare.

För en längre faktapresentation av Kristoffer Olsson, se det bifogade materialet i detta pressmeddelande.

Jens T Andersson, klubbdirektör AIK Fotboll
Telefon: +46 8 - 735 96 50