Nomineringskommitténs förslag till styrelse

Nomineringskommittén lämnar härmed sitt kompletta förslag till AIK Fotboll AB:s årsstämma onsdagen den 14 mars 2012. Utgångspunkten för kommitténs arbete har varit koden för svensk bolagsstyrning och de ytterligare riktlinjer i överensstämmelse med koden (det s k "ägardirektivet") som huvudägaren AIK Fotbollsförening och de större minoritetsägarna har angett. Nomineringskommittén har framförallt eftersträvat kontinuitet i styrelsearbetet och föreliggande förslag innebär därför endast en smärre förändring i styrelsens sammansättning jämfört med föregående år.

Omval av ordförande

Nomineringskommitténs förslag till ordförande i styrelsen är:

Johan Strömberg

Född: 1958.

Yrke: advokat, delägare och VD på advokatfirman Nordia

Nuvarande uppdrag: Styrelseledamot i Oricane AB, ACC Another Clothing Concept AB, Hugo Lindersson Kläder AB samt SEF (Föreningen Svensk Elitfotboll).

Tidigare uppdrag: Ordförande i AIK huvudstyrelse 2008-2010.

Beroende: Nej.

Antal aktier i Bolaget: 0.

Om Johan Strömbergs uppdrag som styrelseordförande upphör i förtid, skall styrelsen inom sig välja ny ordförande.

Omval av ledamöter

Nomineringskommitténs förslag till omval av ledamöter i styrelsen är:

Mats Carlsson

Omval, invald i styrelsen 2005.

Född: 1966.

Yrke: VD för Pareto Öhman AB..

Nuvarande uppdrag: Styrelseledamot i Pareto Öhman AB, ISIS KB, E. Öhman J:or Fondkommission Finland Oy, Bjelkevägeninvest AB, styrelseledamot och VD i E. Öhman J:or Fondkommission Holding AB och styrelsesuppleant i Burgundy AB.

Tidigare uppdrag: NordicPartners Inc. (VD, styrelse, aktieägare), styrelseledamot i Suramina Resources, Bukowski Auktioner AB och OtirolArt AB.

Beroende: Nej

Antal aktier i Bolaget: 78 000 B-aktier

Thomas Gravius

Yrke: VD för Panaxia.

Nuvarande uppdrag: Diverse styrelser i Panaxia-koncernen samt styrelseledamot i Gravius & Damos Partners AB.

Tidigare uppdrag: VD i Fastighets AB Grossistgatan7. Styrelseordförande i Staff 1 Bemanning & Rekrytering AB samt styrelseledamot i BERCO Produktion i Skellefteå AB och BERCO Intressenter AB.

Beroende: Ja, representant för AIK FF.

Antal aktier i Bolaget: 925 115  B-aktier, via bolag Laccord Ltd.

Rickard Henze

Född: 1979.

Yrke: Aktieanalytiker på ABG Sundal Collier .

Nuvarande uppdrag: Inga.

Tidigare uppdrag: Inga.

Beroende: Nej.

Antal aktier i Bolaget: 70 002 B-aktier.

Per Hägerö

Född: 1972.

Yrke: CTO & CMO Technology Nexus.

Nuvarande uppdrag: Styrelseledamot i AIK FF, AIK Restaurang AB, AIK Merchandise AB, AIK Säkerhet AB, AIK Fotboll Transfer AB och innehavare av Peritum Management enskild firma.

Beroende: Ja, representant för AIK FF.

Antal aktier i Bolaget: 56 600 B-aktier.

Ronnie Smith

Omval, invald i styrelsen 2005.

Född: 1966.

Yrke: Driver Smiths Bil och Fastighets AB (delägare) och Smith & Smith Finansaktiebolag (delägare).

Nuvarande uppdrag: Styrelseledamot i AIK Restaurang AB, AIK Merchandise AB, AIK Säkerhet AB, AIK Fotboll Transfer AB. VD i Smiths Bil och Fastighets AB; Styrelsesuppleant i Smith & Smith Finansaktiebolag.

Tidigare uppdrag: Styrelseledamot i AIK huvudstyrelse (2002-2004), styrelseledamot i AIK Fotbollsförening (2002-2005).

Beroende: Nej.

Antal aktier i Bolaget: 10 000 B-aktier.

Nyval av ledamöter

Nomineringskommitténs förslag till nyval av ledamöter i styrelsen är:

Lars Ekholmer

Född: 1960.

Yrke: Egen företagare inom ekonomi och redovisning, Kamerala.

Nuvarande uppdrag: Styrelseledamot i AIK FF, styrelseordförande i AIK Innebandy AB och Kamerala Kontoret AB, styrelseledamot i Gemini Business Service AB. Ekholmerbolagen AB, Shamrock AB, Alcurada Backoffice AB och Svarta Massan Ekonomisk Förening..

Tidigare uppdrag: Inga.

Beroende: Ja, representant för AIK FF.

Antal aktier i Bolaget: 4 266 B-aktier.

Johan Segui lämnar styrelsen i och med årsstämman den 14 mars 2012.

Claes Hansen, sammankallande Nomineringskommittén

Mobil:+33 687 786 264

E-post: claes.hansen@hotmail.com

Om AIK Fotboll AB: AIK Fotboll AB bedriver AIK Fotbollsförenings elitfotbollsverksamhet genom ett herrlag samt ett juniorlag för herrar. Herrlaget spelar 2012 i Allsvenskan och juniorlaget, som utgör en viktig rekryteringsgrund för framtida spelare, spelar i Juniorallsvenskan samt deltar i nationella och internationella cuper och turneringar. AIK Fotboll AB är noterat på NGM Nordic Growth Market Stockholm. För ytterligare information kring AIK besök www.aikfotboll.se.

AIK Fotboll AB bedriver AIK Fotbollsförenings elitfotbollsverksamhet genom ett herrlag, damlag samt ett juniorlag för herrar. Herrlaget spelar 2018 i Allsvenskan, damlaget i Elitettan och juniorlaget, som utgör en viktig rekryteringsgrund för framtida spelare, spelar i U19 Allsvenskan Norra. AIK Fotboll AB är noterat på NGM Nordic Growth Market Stockholm. För ytterligare information kring AIK Fotboll besök www.aikfotboll.se.