Nomineringskommitténs förslag till styrelse

Nomineringskommittén lämnar härmed sitt förslag till val av styrelse vid den Extra bolagsstämman i AIK Fotboll AB (Bolaget) som äger rum torsdagen den 29 december 2016. Utgångspunkten för kommitténs arbete har varit Svensk kod för bolagsstyrning och de ytterligare riktlinjer i överensstämmelse med koden (det så kallade "ägardirektivet") som huvudägaren AIK Fotbollsförening (AIK FF) har angett. Under arbetets gång har större minoritetsägare vidtalats.

Antalet styrelseledamöter
Nomineringskommittén föreslår att antalet styrelseledamöter ska vara fem stycken inklusive ordförande. Nomineringskommittén föreslår vidare att inga styrelse-suppleanter ska väljas.

Fastställande av arvode åt styrelsens ledamöter
Nomineringskommittén föreslår att inget arvode ska utgå till styrelsens ledamöter.

Nyval av ledamöter
Nomineringskommittén föreslår att följande personer väljs till styrelseledamöter för tiden intill nästa årsstämma:

Per Bystedt
Ålder: 51 år.
Yrke: Driver egen investeringsverksamhet.
Styrelseuppdrag: Neonode, Inc. (ordförande), Sellhelp AB (”Sellpy”) (ordförande), Versity Music AB (ordförande), Webrock Ventures AB.
Huvudsaklig utbildning: Civilekonom, Handelshögskolan i Stockholm.
Beroende i förhållande till Bolagets större aktieägare samt oberoende i förhållande till Bolaget och Bolagets ledning.
Antal aktier i Bolaget: Eget innehav 66 666 B-aktier samt innehav av 2 817 248 B-aktier via närstående bolaget Bystedt & Son AB.

Ulf Björnemark
Ålder: 39 år.
Yrke: VD Pack Train AB.
Styrelseuppdrag: Pack Train AB (ordförande), Evinum AB (suppleant), Elkronan AB (suppleant), Grek & the Grizzlies AB (vilande).
Huvudsaklig utbildning: Kandidat från International University of Monaco, magister från Copenhagen Business School. Inriktning ekonomi.
Antal aktier i Bolaget: 5 000.

Faje Gani
Ålder: 36 år.
Yrke: Nordenchef Twitter (Sellbranch).
Styrelseuppdrag: Waitress AB, Truetremolo Scandinavian AB, TunAfish AB.
Huvudsaklig utbildning: Marknadsföring och organisation, Stockholms Universitet.

Patrick Englund
Ålder: 50 år.
Yrke: Egenföretagare.
Styrelseuppdrag: Incanto AB, Bläckfisken Restaurang AB, Agent Wines P&J AB.
Huvudsaklig utbildning: Gymnasieutbildning (2-årig social linje).

Christian Snäcke
Ålder: 43 år.
Yrke: Konsult.
Styrelseuppdrag: Konstgräsbolaget i Djursholm AB, Nanny Sweden AB.
Huvudsaklig utbildning: 9-årig grundskola, lärlingsutbildning till snickare.
Antal aktier i Bolaget: 0.

Nomineringskommitténs förslag innebär att samtliga nuvarande styrelseledamöter entledigas.

Nyval av styrelseordförande
Nomineringskommittén föreslår att Per Bystedt väljs till styrelsens ordförande för tiden intill nästa årsstämma.

Tillämpning av Svensk kod för bolagsstyrning
Avvikelser i tillämpningen av Svensk kod för bolagsstyrning (koden) förekommer enligt nedan:

• Förslaget avviker från koden avseende punkten 4.1 där en jämn könsfördelning ska eftersträvas.
- Förslaget saknar kvinnor då nomineringskommittén haft för få kvinnor i rekryteringsunderlaget. Nomineringskommittén är av uppfattningen att det blir lättare att rekrytera kvinnor i framtida nomineringar och att det är ett prioriterat fokusområde för nomineringskommittén att arbeta för en jämnare könsfördelning.

• Förslaget avviker från koden avseende punkten 4.5 där minst två ledamöter ska vara oberoende från större aktieägare.
- AIK Fotboll AB är ett idrottsaktiebolag som enligt Riksidrottsförbundets (RF) regelverk ska ägas till minst 51% av en förening, i detta fall AIK Fotbollsförening, vilket innebär att speciella omständigheter råder för att tillgodose både föreningens medlemmar och Bolagets ägare. Nomineringskommitténs bedömning är att en styrelsesammansättning som är lika för föreningen och Bolaget är till gagn både för medlemmar och aktieägare och att dessa två grupper dels till stor del är samma personer samt att de delar samma mål. En gemensam styrelse skapar förutsättningar för AIK Fotboll AB att enklare skapa värde för sina aktieägare. Förslaget innebär att samtliga ledamöter är i beroendeställning till majoritetsägaren. I tillägg nomineras en av Bolagets större minoritetsägare som ordförande.

• Bolaget avviker från koden punkten 2.3 avseende antalet ledamöter i nomineringskommittén.
- En ledamot, Christian Hermelin, lämnade nomineringskommittén den 28 november 2016 och har inte ersatts vid denna tidpunkt. Christian Hermelin representerade den största minoritetsägaren Fabege. Nomineringskommittén består för närvarande av två ledamöter och ett arbete pågår för att ersätta den ledamot som avgått.

• Förslaget avviker från koden avseende punkten 2.6 avseende publicering av valberedningens förslag i samband med kallelse.
- Bolaget är ett idrottsaktiebolag och ägs av en förening (AIK FF) i enlighet med RF:s regelverk. Detta medförde att huvudägarens (AIK FF) Extra möte skulle genomföras innan nomineringskommittén (valberedningen) kunde nominera huvudägarens representanter till styrelsen. Detta som ett led i att kunna utöva det ideella inflytandet som är avsikten i enlighet med RF:s regelverk och anda. Detta medförde att ett komplett förslag till styrelseledamöter ej kunde presenteras i kallelsen till den Extra bolagsstämman som äger rum torsdagen den 29 december 2016.

Håkan Strandlund, Ekonomichef AIK Fotboll
08 - 735 96 54, hakan.strandlund@aik.se

Om AIK Fotboll AB AIK Fotboll AB bedriver AIK Fotbollsförenings elitfotbollsverksamhet genom ett herrlag, damlag samt ett juniorlag för herrar. Herrlaget spelar 2017 i Allsvenskan, damlaget i Elitettan och juniorlaget, som utgör en viktig rekryteringsgrund för framtida spelare, spelar i U19 Allsvenskan Norra. AIK Fotboll AB är noterat på NGM Nordic Growth Market Stockholm. För ytterligare information kring AIK Fotboll besök www.aikfotboll.se.

Taggar: