Patrick Kpozo till Östersunds FK

AIK Fotboll är överens med allsvenska Östersunds FK om en transfer för Patrick Kpozo. Kpozo kom till AIK under sommaren 2015 och spelade sammanlagt 18 tävlingsmatcher för klubben.

– Vi har inte fått den utveckling varken Patrick eller vi hade hoppats på därför väljer vi att sälja med en konstruktion som gör att om hans potential når en högre nivå så finns det ekonomiska uppsidor framöver. Vi önskar Patrick all lycka framöver, säger AIK Fotbolls sportchef Björn Wesström.

20-årige Patrick Kpozo, född den 15 juli 1997 i Ghanas huvudstad Accra, har spelat i AIK sedan sommaren 2015. AIK Fotboll kom den 3 februari 2015 överens med Patrick Kpozo och hans klubb Inter Allies FC om en övergång för Kpozo då spelaren den 15 juli 2015 fyllde 18 år. Han anslöt samma dag som avtalet tecknades till AIK:s pågående träningsläger i Dubai. Debuten för Inter Allies FC i Ghanas högstaliga Premier League skedde i november 2013 och AIK Fotbolls chefsscout Tobias Ackerman hade följt honom på plats i Ghana sedan han var 15 år.

Debuten för AIK skedde den 19 augusti 2015, borta mot Ekerö IK (6–0) i Svenska cupen. Patrick spelade vänsterback från start och assisterade Fredrik Brustad till 1–0-målet i den 45:e minuten. Under vårsäsongen 2017 var han utlånad till Tromsø IL i Norge och återvände till AIK då transferfönstret öppnade. Det blev sammanlagt 18 tävlingsmatcher, varav 17 från start, för Patrick Kpozo i AIK-tröjan.

AIK Fotboll AB har infört en klassificering av spelartransfers baserad på nettoresultatet vid varje transfer enligt nedanstående skala:

Klass          Från (KSEK) Till (KSEK)
I                         0          2 500
II                 2 500          5 000
III                5 000        10 000
IV               10 000       20 000
V                20 000       40 000
VI               40 000       70 000

Transfern av Patrick Kpozo till Östersunds FK hamnar i klass I. Beloppen i skalan avser resultateffekt netto av en spelarförsäljning i enlighet med Uefas definition av resultatmåttet ”Player Trading”, d v s spelförsäljning med avdrag för agentarvoden och andra försäljningskostnader samt avskrivning på spelare.

AIK Fotboll tackar Patrick Kpozo för tiden i klubben och önskar honom lycka till i sin framtida karriär.

Björn Wesström, Sportchef AIK Fotboll
070 - 431 12 19, bjorn.wesstrom@aik.se