Robert Taylor lämnar AIK Fotboll

AIK Fotboll är överens med Tromsø IL om en permanent transfer gällande den 23-årige finländaren Robert Taylor som varit utlånad till den norska klubben sedan mars 2018.

– Vårens skadesituation lämnade oss i ett läge där vi var tvungna att prioritera om utifrån den truppbalans vi ville ha. I de trupparbetet var utlåningen av Robert en av få möjligheter som kunde ge oss den trupp som vi önskade. Förutsättningen för att få till utlåningen var en köpoption och nu verkställs den utifrån att Tromsø IL har nått en överenskommelse med Robert om hans personliga avtal. Robert Taylor har uppträtt professionellt och passionerat under den korta tid som han var i AIK och vi önskar honom all lycka framöver, säger AIK Fotbolls sportchef Björn Wesström.

– Jag vill tacka för min tid i AIK. Jag uppskattade all min tid i klubben och hoppas att AIK vinner Allsvenskan i år, säger Robert Taylor.

23-årige Robert Taylor, född den 21 oktober 1994 i finska Kuopio, inledde sitt fotbollsspelande i moderklubben JJK Jyväskylä som han spelade för fram till 2011. 2011 flyttade han till Lincoln City FC i England och under sitt andra år blev han utlånad till Boston Town FC. 2013 återvände han till JJK Jyväskylä och spelade med deras seniorlag till och med 2015 då han efter säsongen kom överens med den finska klubben RoPS om en övergång. AIK Fotboll kom den 3 juli 2017 överens med Robert Taylor och RoPS om en transfer för spelaren och kontraktet mellan parterna löpte till och med den 31 december 2020. I mars 2018 kom AIK Fotboll överens med Tromsø IL om en utlåning av spelaren med en köpoption som den norska klubben nu valde att aktivera. Det blev sammanlagt sex tävlingsmatcher för honom i AIK-tröjan.

AIK Fotboll AB har infört en klassificering av spelartransfers baserad på nettoresultatet vid varje transfer enligt nedanstående skala:

Klass         Från (KSEK) Till (KSEK)
I                           0        2 500
II                   2 500        5 000
III                  5 000      10 000
IV               10 000       20 000
V                20 000       40 000
VI               40 000       70 000

Transfern av Robert Taylor till Tromsø IL hamnar i klass I. Beloppen i skalan avser resultateffekt netto av en spelarförsäljning i enlighet med Uefas definition av resultatmåttet ”Player Trading”, d v s spelförsäljning med avdrag för agentarvoden och andra försäljningskostnader samt avskrivning på spelare.

För en längre faktapresentation av Robert Taylor, se det bifogade materialet i detta pressmeddelande.

Björn Wesström, sportchef (herr) AIK Fotboll
Mobil: +46 70 - 431 12 19