STARK ÅRSKORTSFÖRSÄLJNING FÖR AIK FOTBOLL

AIK Fotboll meddelar idag sina första siffror gällande hur många som i dagsläget har köpt ett årskort till säsongen 2016 och hur intäkterna ser ut, nästa rapport kommer under vecka 8.

Årskortsförsäljningen inför säsongen 2016 startade den 15 december förra året - 18 dagar senare än inför säsongen 2015 - och årskortsinnehavarna från 2015 hade fram till och med den 4 januari 2016 på sig att förnya sin plats på Friends Arena. Den 7 januari släpptes sedan alla årskorten upp till allmän försäljning.

– Först och främst vill jag säga att våra årskortsinnehavare är otroligt viktiga och trogna supportrar till oss och som vi värnar om, samtidigt som årskorten är en viktig intäktskälla för klubben. Det är däremot inte av högsta prioritet att sälja rekordmånga årskort varje år, det viktiga när det gäller årskort är att de utnyttjas varje match. Att nu flexibelt kunna ge sin biljett till andra ökar den möjligheten, vilket gläder oss då det absolut viktigaste för oss är att det kommer många åskådare till Friends Arena i samband med varje hemmamatch i Allsvenskan och Uefa Europa League. Det gäller självklart också till Skytteholms IP för Svenska cupen och träningsmatcherna. Att stärka vår ekonomi framöver är prioriterat i klubben och tillsammans med fördelarna med det nya biljettsystemet pekar det på ett spännande och bra år för AIK Fotboll. Det känns också efter den spännande slutstriden 2015 och efter presentationen av våra nyförvärv i stab och trupp som om intresset inför den kommande fotbollssäsongen till och med är något högre än förra året, säger AIK Fotbolls VD Mikael Ahlerup.

Inför den nya säsongen presenterades några nyheter jämfört med tidigare år. Bland annat lanserades ett nytt och smidigare biljettsystem med större flexibilitet både direkt och för framtiden. Andra nyheter var bland annat att årskortet blir tidslöst och aktiveras varje år som innehavaren väljer att förnya det samt möjlighet att med förtur köpa till matcher som inte ingår direkt på årskortet. Den 11 december 2015 informerade AIK Fotboll om den nya onumrerade sittplatssektionen på långsidan kallad Nordöstra. Nordöstra är utvecklat av Allmänna Supporterklubben i nära samarbete med AIK Fotboll och är en onumrerad sittplatssektion på den norra delen av den östra långsidan. Totalt handlar det om 1 574 platser varav en del är reserverade för årskort och resterande platser är möjliga att köpa för enskilda matcher för att enklare kunna ta med vänner och bekanta.

– Den 28 januari 2016 hade 7 545 köpt årskort till den kommande fotbollssäsongen. Årskortssiffran är något lägre i år än förra året (den 28 januari 2015 hade 8 491 köpt årskort), men jämförelsen är inte helt korrekt i och med bytet av biljettsystem. När vi analyserar årets försäljning i det nya systemet TopTix mot 2015 års system Ticnet finns det ett par frågetecken, bland annat får alla i år som köper årskort på Familjeläktaren varsitt kort vilket gör årets siffra till en exakt siffra, under 2015 fick varje familj ett kort och vi gjorde sedan ett antagande på totalt antal personer i familjen som lades till i statistiken. Med det nya exakta biljettsystemet ser vi nu att den siffran har varit för hög under tidigare år. Tittar man på de olika kategorierna så säljer långsida läktare 1 lägre än 2015, Norra Stå ganska precis som fjol, familjekorten ökar bra i antal, men den stora ökningen hittills står Norra Sitt för som nästan har dubblerat antalet årskort så här långt, försäljningen av nya Nordöstra rullar på, där tror vi dock att många väntar med att köpa då det är en onumrerad sektion och därför ingen brådska på samma sätt. Att vi kan säga att försäljningen av årskort går väldigt bra i år styrks av att klubben har ökat intäkterna av årskortsförsäljningen betydligt jämfört med samma tid under fjolåret. Den 28 januari 2016 har AIK Fotboll 900 000 kronor högre intäkt på sina årskort än samma datum 2015 och kom då ihåg att detta är under en kortare försäljningsperiod vilket är ett mycket glädjande och även starkt besked, avslutar Mikael Ahlerup.

AIK inleder tävlingssäsongen den 20 februari då man på Skytteholms IP tar emot Varbergs BoIS FC i gruppspelet av Svenska cupen och den 3 april är det dags för allsvensk premiär då GIF Sundsvall gästar Friends Arena. Årskort till AIK Fotbolls matcher 2016 köps enklast via denna sida: http://arskort.aikfotboll.se/. Den 14 februari tar AIK emot IFK Norrköping FK som en del av klubbens 125-årsfirande och biljettförsäljningen går bra även till denna historiska match.

Mikael Ahlerup, VD AIK Fotboll

08 - 735 96 50, mikael.ahlerup@aik.se

Om AIK Fotboll AB AIK Fotboll AB bedriver AIK Fotbollsförenings elitfotbollsverksamhet genom ett herrlag, damlag samt ett juniorlag för herrar. Herrlaget spelar 2016 i Allsvenskan, damlaget i elitettan och juniorlaget, som utgör en viktig rekryteringsgrund för framtida spelare, spelar i U19 Allsvenskan Norra. AIK Fotboll AB är noterat på NGM Nordic Growth Market Stockholm. För ytterligare information kring AIK Fotboll besök www.aikfotboll.se .

AIK Fotboll AB bedriver AIK Fotbollsförenings elitfotbollsverksamhet genom ett herrlag, damlag samt ett juniorlag för herrar. Herrlaget spelar 2017 i Allsvenskan, damlaget i Elitettan och juniorlaget, som utgör en viktig rekryteringsgrund för framtida spelare, spelar i U19 Allsvenskan Norra. AIK Fotboll AB är noterat på NGM Nordic Growth Market Stockholm. För ytterligare information kring AIK Fotboll besök www.aikfotboll.se.