Den kinesiska muren finns nu på Airbnb

För första gången på tusentals år erbjuds nu möjligheten att få övernatta på den kinesiska muren.

Stockholm, 2 augusti 2018 - Airbnb lanserar idag en tävling där vinnare från elva utvalda länder, dock inte något av de nordiska länderna denna gång, har möjlighet att vinna en övernattning på självaste kinesiska muren. Fyra lyckliga vinnare kommer var och en att bli de första på tusentals år att få tillbringa natten på muren, i ett specialdesignat hem beläget på en av murens allra äldsta delar. Denna unika tillgänglighet är ett sätt att ge muren global uppmärksamhet och främja hållbar turism till Kina, genom att belysa de stora insatser som görs för att bevara murens djupa arv och levandegöra den kinesiska kulturen.

Muren är känd som en av de största arkitektoniska skapelserna i mänskligheten historia och byggdes för tusentals år sedan för att skydda de kinesiska staterna mot fiender. Idag anses den vara ett av den moderna världens sju underverk och lockar ständigt mängder av besökare från hela välden.

- Det har varit en ära att få arbeta med historiker och miljöbevarande grupper i Peking för att kunna erbjuda världen denna unika möjlighet, säger Nathan Blecharczyk, medgrundare av Airbnb och Chief Strategy Officer. Vi är stolta över att få vara delaktiga i denna genuint kollektiva insats för att belysa detta fantastiska historiska landmärke, som idag syftar till att förena istället för att splittra människor.

Gästerna kommer att få gå in i ett särskilt designat sovrum skapat inuti ett gammalt torn i muren. Rummet ligger högt över marken och har en svårslagen panoramavy och är en perfekt utsiktsplats för att betrakta månen och stjärnorna. Vid solnedgången kommer gästerna få avnjuta en gourmetmiddag med flera rätter, som alla representerar olika aspekter av den kinesiska kulturen. Middagen ackompanjeras av en traditionell kinesisk musikupplevelse, som kan bokas året runt.

Efter en kväll under stjärnorna, erbjuds gästerna en soluppgångsutflykt genom Kinas vackra landskap, samtidigt som de, i sällskap med murens officiella historiker Dong Yaohui, får lära sig mer om murens arv och historia, samt vilka insatser som görs för att skydda och bevara den. Under vistelsen kommer varje vinnare även att få chansen att skapa sina egna personliga avtryck genom att lära sig kinesisk sigillgravyr ellerkalligrafi

Upplevelsen ligger i linje med den ökande populariteten av Airbnb i Kina, vars invånare spenderat fler än 10 miljoner nätter i boenden som listats på Airbnbs plattform världen över sedan bolaget grundades 2008. Hälften av dessa ägde rum bara det senaste året. Samtidigt är tillväxten i Kina stark. Antalet boenden som är listade via Airbnbs platform har ökat med 125 procent under det senaste året.

Den kinesiska murens historia sträcker sig 2 600 år bakåt i tiden och är 21 000 km lång. Muren, som ursprungligen byggdes som en gräns, har utvecklats till något som attraherar besök av miljontals människor. Intresserade kan ta del av kampanjens landningssida här.

Läs gärna mer om Airbnbs upplevelser här.

Bifogade bilder går bra att använda:

Det går också bra att läsa mer om kampanjen och ta del av ytterligare visuellt material här: https://press.atairbnb.com/the-great-wall-of-china-now-on-airbnb/

Airbnb grundades 2008 och är ett globalt resecommunity som erbjuder magiska resor i sin helhet, inklusive var du bor, vad du gör och vem du träffar. Airbnb är i en unik position att använda teknik för att stärka miljontals människor ekonomiskt runt om i världen genom att hjälpa dem att dra nytta av deras extra utrymme, passioner och talanger, men även till att bli entreprenörer inom gästfrihet. Airbnbs marknadsplats för boende erbjuder tillgång till miljontals platser att bo på i fler än 191 länder, från lägenheter och villor till slott, kojor och B&Bs. Med Upplevelser kan människor upptäcka en ny sida av en destination genom unika aktiviteter som drivs av lokalbor. Allt detta samlat i en användarvänlig webbsida och app.

För mer information, kontakta:

Jan Fredriksson, PR-representant för Airbnb i Sverige