Airbus-plan för 57 miljarder dollar beställda på Paris Air Show 2015

Report this content

Under årets flygmässa på Le Bourget utanför Paris fick Airbus beställningar på sammanlagt 421 flygplan, till ett värde av 57 miljarder US-dollar. Dels bekräftade order på 124 flygplan för 16,3 miljarder dollar, dels utfästelser för köp av 297 flygplan värda 40,7 miljarder dollar.

Bland höjdpunkterna fanns beställningar på 366 flygplan ur A320-familjen, där lågprisbolaget Wizz Air ensamt stod för en rekordbeställning på 110 flygplan av den största modellen A321neo. Sammanlagt finns nu inneliggande order på över 5 000 plan i den senaste, bränsleeffektiva A320neo-familjen.

Bland de lite större flygplanen, med två mittgångar, fortsätter framgångarna för ny A350 XWB, med beställningar på 31 plan av typen A350-900. Saudi Arabian Airlines presenterades som det första flygbolaget som ska operera nya A330 Regional, med 20 st flygplan leasade från IAFC. Därutöver fick Airbus beställningar på ytterligare fyra A330-300.

Det fullständiga pressmeddelandet på engelska finns bifogat och här.

Mediakontakter
Marcella Muratore, Airbus                       +33 6 79 28 18 54