”Fly Your Ideas” – studentidéer för framtidens hållbara flyg kan ge 30 000 euro

Studentlag från svenska universitet och högskolor har nu chansen att vara med och skapa framtidens flyg och samtidigt vinna 30 000 euro. Nya koncept och lösningar för hur vårt flygande kan se ut i framtiden ska skapas i den europeiska flygplanstillverkarens fjärde upplaga av studenttävlingen Fly Your Ideas.

Målen med Airbus tävling Fly Your Ideas är att inspirera studenter till att utveckla kreativa idéer för mer hållbara flygresor, och även att identifiera framtida talanger i branschen.

Tävlingen, som genomförs i samarbete med UNESCO, är öppen för lag om tre till fem studenter som studerar till en kandidatexamen, masters eller doktorsexamen inom något akademiskt ämnesområde.

Fly Your Ideas är inte begränsad till någon typ av studier, utan studenter från alla nationaliteter och alla vetenskapsgrenar – från teknik och ekonomi till marknadsföring och design – kan delta. Inriktningen på bidragen ska passa in i någon av de sex utmaningarna: Energi, Effektivitet, Ekonomiskt sund tillväxt, Växande flygtrafik, Passagerarupplevelse och Samverkan med omvärlden.

Registreringen är nu öppen på www.airbus-fyi.com och här finns även mer information om tävlingen. De deltagande lagen kan lämna in sina bidrag fram till och med den 1 december 2014, varefter de bästa bidragen väljs ut till en andra runda. Fem lag går till den slutliga finalen som hålls i samband med flygmässan på Le Bourget i juni 2015.

Deltagarna i Fly Your Ideas har möjlighet att jobba med Airbus innovatörer för att utveckla sina idéer under tävlingen. Det vinnande laget av ”Fly Your Ideas” får dels prissumman 30 000 euro, dels kommer Airbus-experter under en vecka till respektive skola för föreläsningar och workshops. Det finns även ett andra- och tredjepris på 15 000 euro vardera.

Under de tre tidigare tävlingsomgångarna har över 600 universitet och högskolor från mer än 100 länder deltagit. I 2011 års tävling tog sig ett lag från Handelshögskolan i Stockholm hela vägen till finalen.

Kontakter:

Alizée Genilloud, +33 6-33 79 59 13, alizee.genilloud@airbus.com

Kirsten Williamson, press@airbus-fyi.com

Jessica Sanford, +46 76-578 11 98, jessica@wisecomm.se (Airbus PR Skandinavien)

Snabbfakta

Fly Your Ideas– sedan första omgången 2008: • Över 100 representerade länder • Över 600 deltagande universitet och högskolor • Över 11000 registrerade studenter • 968 förslag har skickats in • 380 Airbusanställda har arbetat med projektet • UNESCO stödjer tävlingen sedan 2012