• Airbus/

Handelshögskolan till final i stor internationell miljötävling – har chans att vinna 30 000 euro

I mycket hård internationell konkurrens har ett studentteam från Handels-högskolan i Stockholm gått till final i flygplanstillverkaren Airbus miljötävling ”Fly Your Ideas 2011”. Av 315 team återstår nu fem, varav ”Team SSE” från Handelshögskolan är det enda från Europa.

Finalen i ”Fly Your Ideas 2011” avgörs i samband med världens största internationella flygmässa – Paris Airshow på Le Bourget den 23 juni. Det vinnande teamet belönas med prissumman 30 000 euro.

Finalisterna i tävlingen har sållats fram under tre tävlingsomgångar. Förutom Handelshögskolans i Stockholm ”Team SSE” kommer finalistteamen från Chile, Kina, Indien och Malaysia. De fem teamen samlas i Paris den 22 juni för att göra sina slutliga presentationer inför en jury bestående av kvalificerade branschexperter och utvalda Airbus-representanter. Vinnarna presenteras den 23 juni, då också prisutdelningen sker. Det segrande teamet får dela på prissumman 30 000 euro och övriga finalister får dela på 15 000 euro.

Team SSE från Handelshögskolan i Stockholm består av studenter från Sverige, Turkiet, USA, Ukraina och Zimbabwe. De tävlar med ett förslag till ekopoängsystem för att främja miljövänligt flygande.

Teamet har formulerat ett ekopoängprogram som ska ge passagerarna möjlighet att välja de mest miljövänliga flighterna. Konceptet belönar resenärer som väljer att flyga med ett flygbolag med lägre koldioxidutsläpp. Man beaktar då inte bara själva flygningen utan hela den miljömässiga livscykeln för flygplan – från design, material och tillverkning till drift och slutomhändertagande/skrotning. Teamet har även genomfört undersökningar och analyserat programmets affärsmodell. De hävdar att operatörerna genom deras ekopoängprogram får ett extra incitament att uppgradera sina flottor med miljöeffektiva flygplan.

Över 2 600 högskolestudenter anmälde sig till FYI 2011. Efter en första gallring valdes 315 team med medlemmar av 75 olika nationaliteter ut till tävlingens första rond. 84 team gick vidare till andra ronden, som pågick till den 15 april. Från andra ronden fick alla tävlande hjälp att vidareutveckla sina idéer av en mentor från Airbus. Finalisterna kommer att förbereda sina presentationer med hjälp av denna mentor samt ytterligare en från sina respektive läroanstalter.

– Jag är extremt imponerad av den höga kvaliteten på tävlingsbidragen. Alla finalister visar hög kaliber vad gäller innovation och företagande. På Airbus är forskning och utveckling långsiktiga prioriteringar och det är genom innovation som Airbus kan fort­sätta leverera högsta kvalitet och ständigt förbättrad miljöprestanda. Fly Your Ideas-tävlingen fungerar som ett forum för att inspirera och motivera framtida talanger och ger oss ovärderliga möjligheter att knyta kontakter med morgondagens flyg­indu­stri­experter, säger Charles Champion, som är Executive Vice President Engineering och FYI Patron på Airbus.

Om Fly Your Ideas

Fly Your Ideas (FYI) är en internationell studenttävling som anordnas vartannat år av Airbus, världens ledande flygplanstillverkare. Den första tävlingen lanserades i oktober 2008 och utmanade forskarstudenter från hela världen att utveckla innovativa och ekoeffektiva idéer grundade på något eller alla skeden av den miljömässiga livscykeln för flygplan (från design, material och tillverkning till drift och slutomhändertagande/skrotning) som i slutänden kan forma framtiden för luftfarten. Sedan starten har universitetstävlingen varit en stor framgång och samlat tusentals studenter från hela världen. FYI-tävlingens unika karaktär ger studenterna chansen att utveckla lagarbete, öka sin kreativitet och innovationsförmåga och förbättra sina färdigheter i projektledning och presentationsteknik. Studenterna arbetar i nära samverkan med Airbus och drar nytta av företagets sakkunskap och insyn i den globala flygindustrin, som för närvarande sysselsätter 33 miljoner personer över hela världen och står för ett betydande bidrag till den globala handeln.

Bakgrundsinformation

Finalister

• Sverige - Team SSE (Stockholm School of Economics), Handelshögskolan i Stockholm - för sin formulering av ett ekopoängsystem för att främja miljövänligt flygande.

• Chile - Team Condor, Universidad Técnica Federico Santa María - för deras nya alternativa design av en aerodynamisk broms som skulle återvinna energi för omedelbar återanvändning under flygning.

• Kina - Team Wings of Phoenix, Nanjing University of Aeronautics and Astronautics - för deras förslag på ett vindkraftsystem som drar nytta av den luftturbulens som uppstår på marken när flygplanen lyfter.

• Indien - Team O3, Indian Institute of Technology Roorkee - för deras förslag till åtgärder för att förebygga isbildning på flygplan genom att klä vingarna med vattenavvisande polymerskikt.

• Malaysia - Team MSIA on Mars, Universiti Kuala Lumpur Malaysia Institute of Aviation Technology - för deras idé att använda biologiskt nedbrytbara material från kapokträdets fibrer för termisk och akustiskt isolerande filtar som används i flygplan.

FYI 2011 –  tävlingens olika steg:

Registrering                                                                                        30 november 2010
Omgång 1, projektförslag                                                                 10 december 2010
Omgång 2, framläggning av projekt                                                15 apr 2011
Omgång 3, projektpresentation
(utvecklingsstadium)                                                                        16 Maj 2011 - 17 juni, 2011
Final, projektpresentation
(Live på Paris Centre Marceau)                                                      22 juni 2011
Prisutdelning
(Live på internationella flygmässan

Paris Airshow, Le Bourget)                                                              23 juni 2011

Cecilia Wikström, InformationsCompagniet                                  070 – 608 09 78