Nya marknader och urbanisering driver flygtrafikens tillväxt

I takt med att flyget får allt större betydelse för arbetsmarknaden, näringslivet och internationell handel, har flyget också blivit en nödvändighet. Framtidens resor blir tillgängliga i alla delar av världen och i synnerhet till och från tillväxtländerna. Enligt Airbus senaste prognos Global Market Forecast (GMF) behövs över 31 000 nya flygplan under de kommande 20 åren (2014-2033)

Flygtrafiken kommer att växa med 4,7 procent per år under perioden 2014-2033. Det innebär att cirka 31 400 nya passagerar- och fraktflygplan (med 100 platser eller mer) kommer att behövas, till ett värde som uppskattas till 4,6 biljoner US dollar. Passagerar- och fraktflygflottan beräknas att växa från dagens 18 500 flygplan till 37 500 år 2033, mer än en fördubbling på 20 år. Ungefär 12 400 äldre och mindre bränsleeffektiva trafikflygplan kommer att gå i pension under tiden.

Prognos för de nordiska länderna kommer vid senare tillfälle.

Se bifogad PDF-fil för fullständigt pressmeddelande på engelska.

Stefan Schaffrath                       +33 6 16 09 55 92

Justin Dubon                                +33 6 749 749 51

Alizée Genilloud                         +33 6 33 79 59 13

Jessica Sanford, WISE Communications, +46 76 578 11 98, jessica@wisecomm.se

Till redaktionen:

Airbus Global Market Forecast ger en detaljerad analys av flygbranschens utveckling i världen. Den omfattar 200 specificerade passagerar- och fraktflöden, liksom utvecklingen år från år för världens flygbolag. Totalt ingår närmare 800 passagerarbolag och 200 fraktbolag. Därigenom täcker prognosen det förväntade behovet av flygplan, från inrikes och regionalt flyg ända till det största långdistansflygplanet på marknaden i dag: Airbus A380.

Mer information om Airbus Global Market Forecast, inklusive presentationer och regionala prognoser finns på www.airbus.com/company/market/forecast/

GMF finns tillgänglig på App Store för Android och Apple samt på www.airbus.com